2024.09.18. 13:38
Videó: két Táltost is bevetettek Neszmélyen az árvíznél
A Magyar Honvédség két PTSZ-M lánctalpas kétéltűje érkezett meg szerdán reggel Neszmélyre, a komp kikötőhöz. A harci járművek tökéletesen alkalmasak az árvízi védekezéshez.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter hétfőn reggel arról posztolt közösségi oldalán, hogy a honvédség is részt vesz az árvízi védekezésben. Mint írta: Szentestől Pilismarótra indítottak el PTSZ-M lánctalpas kétéltű járműveket. A honvédségen belül csak Táltosnak nevezett járművekből kettő Neszmélyre is megérkezett szerdán reggel.
A honvedelem.hu tájékoztatása szerint a PTSZ-M betűszó egy szovjet gyártmányú közepes lánctalpas úszó gépkocsit takar, ami nemcsak megjelenése, hanem széles körű harcászati alkalmazhatósága miatt is könnyen a figyelem középpontjába kerül.
Már beváltak az árvíznél
Az egyszerű és elnyűhetetlen konstrukció méltán szerzett elismerést és hírnevet magának. Mégpedig − az eredeti rendeltetésével ellentétben − nem egy partraszállási hadműveletben, hanem például a 2006-os és 2010-es árvízi katasztrófákban nyújtott heroikus munkájának köszönhetően vált ismertté a nyilvánosság előtt. A PTSZ-M a legkritikusabb árvízvédelmi szituációkban is sikerrel teljesítette feladatait, legyen az a személy- és értékmentés, vagy a szivárgó gátak megerősítésének logisztikai támogatása.
Kétéltű mivolta miatt a harcjármű alkalmazása igen sokrétű: a deszantterében akár 70 katonát is tud szállítani, míg maximális terhelhetősége 10 tonna, ami árvízhelyzetben egyszerre akár 350 homokzsák elszállítását jelenti.
Rendkívüli terhelhetőségét a gép törzsében elhelyezett 38 ezer köbcentiméteres motor biztosítja. Csak a könnyebb érthetőség kedvéért: ez 66(!) Trabant-motort jelent − természetesen csak méretben, és nem teljesítményben.
Egyébként az erőgép teljesítménye is tiszteletet parancsoló, összesen 215 lóerő, amihez 1750 Nm-es nyomaték párosul. Ám, ha a körülmények megkövetelik, a blokk kapacitása akár meg is duplázható. A több mint 17 tonnás fémmonstrum kiváló terepképességekkel rendelkezik, köszönhetően a lánctalpas járószerkezetnek, amely a jármű tömegét megfelelő módon osztja el. Mindez kiegészül hat, egymástól független torziós tengellyel, amelyeknek köszönhetően a kétéltű nem ismer leküzdhetetlen terepakadályt.
A PTSZ-M a szárazföldön általában 20-30 kilométer/órás sebességgel közlekedik, a vízen pedig akár 10-12 kilométer/órával is képes repeszteni, a gép alján elhelyezett két hajócsavar segítségével. A puritán vezetőfülkében csak az irányításhoz legszükségesebb berendezések – például a botkormányok, a hajócsavarok kezelőszervei, valamint a mentésre használatos csörlő – találhatók meg. A szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezrednél, ahol bemutatták nekünk e monstrumokat, összesen kilenc PTSZ-M van rendszerben. A harcjárművek és kezelőszemélyzeteik készen állnak arra, hogy szükség esetén segítséget nyújtsanak az árvízi vagy egyéb katasztrófavédelmi feladatokban.
Szeptemberi áradás a Dunán
- Árak árvíz után: forintokat vitt el a Duna a folyóparti ingatlanok értékéből?
- Kirúghatnak, ha árvíz idején munkaidőben önkénteskedni mész?
- Útlezárások az árvíz miatt: itt a pénteki lista!
- Vigyázat! Ezeken a helyeken nagy a fertőzésveszély!
- Két irányból támadta meg őket a víz, 13 napja küzdenek a tűzoltók