2018.10.12. 14:20
Háromszor született híd köti össze a két országot
Születésének 17. évfordulóját ünnepelte az esztergomi Mária Valéria híd. A története korántsem 2001-ben kezdődött.
Forrás: Fortepan
Esztergomot és Párkányt összekötő Mária Valéria híd október 11-én ünnepelte 17. születésnapját. Pontosabban harmadik születésének napját, ugyanis a hidat háromszor építették meg és újjá a XX. század viharai után.
A hidat Feketeházy János tervezte, és 1894 februárjában a Cathry Szaléz hídépítő cég kezdte építeni, miután Vaszary Kolos érsek lemondott a vámszedési jogáról. Az eredeti, öt nyílású, 496 méter hosszú acélhidat két év alatt építették fel. Az új vashidat, a régi hídtól 120 méterrel feljebb kezdték építeni, hogy a forgalmat a lehető legrövidebb úton a városközpontba vezethessék. A kész idat aztán 1895 szeptemberében adták át a közforgalomnak.
Az I. világháború után, 1919-ben a csehszlovák légionárusok felrobbantották a híd Párkány felőli nyílását. Hosszú ideig, nyolc évig tartott a felúőjítási procedúra, végül 1927-ben adták át a forgalomnak az újjászületett hidat.
Majd' 20 évig pezsgett az élet az átkelőn, fontos kapocsként a trianoni döntés értelemben akkorra már Csehszlovákiához tartozó Párkány, és az akkori megyeszékhely Esztergom között.
Aztán jött a második világégés, és 1944-ben az esztergomiaknak, párkányiaknak nem csupán a második világháború messzi borzalmai, a frontokon szolgáló katonák miatt szorult össze a szíve. 1944 karácsonyán egy egészen másfajta pusztítással is szembe kellett nézniük a két város lakóinak: 1944. december 26-án a visszavonuló német csapatok a Mária Valéria híd három középső nyílását felrobbantották.
A világháborút lezáró béke, a Vasfüggöny leereszkedése, a sajátos politikai viszonyok azonban évtizedekig nem tették lehetővé a híd felújítását. Először 1964-ben ült össze a Magyar-Csehszlovák Közlekedési Albizottság, hogy megvitassa a híd jövőjét, de sem ekkor, sem az 1987-ig lefolytatott számos tárgyaláson nem született döntés az újjáépítésről. Az 1980-as évek közepén civil kezdeményezésre létrehozták Esztergomban és Párkányban is a Hídbizottságot. Végül csak a rendszerváltás után, 1999-re sikerült kormányközi megállapodásra jutni a szlovák kormánnyal.
2000-ben kezdődtek a munkálatok, és végül 2001 október 11-én adták át a sok év után újjáépített hidat, mely mai napig kapocs két régió és két ország között.
Így szaladt el a XX. század a csonka Mária Valéria híd mellett
(Borítókép: Fortepan)