Platón

2024.08.25. 16:09

A hellén pedagógus különös feladata

A pederasztia az ókori Hellász számos városállamában úgyszólván a társadalomnevelés alapvető részét jelentette. A paidagógosz, vagyis a mai pedagógus ókori előfutára mégis különös feladatot kapott a szülőktől.

Baranyai Mihály

A Helikon Kiadó mutatós zsebkönyvsorozatában jelent meg 2021-ben Platón, az időszámításunk előtti 4-5. században élt athéni filozófus két fontos írása: az egyik A lakoma, a másik pedig Szókratész védőbeszéde. Jelen cikk tárgya csak az első mű, A lakoma, amit Telegdi Zsigmond fordított. Platón ezzel is Szókratész emlékének tiszteleg. A szöveg rávilágít a paidagógosz, vagyis a mai pedagógus elődjének egyik különös feladatára.

Plátón, A lakoma című műve rávilágít a paidagógosz, vagyis a mai pedagógus elődjének egyik kevésbé ismert feladatára.
Plátón, A lakoma című műve rávilágít a paidagógosz, vagyis a mai pedagógus elődjének egyik kevésbé ismert feladatára.
Fotó: B. M. / Forrás:  24 Óra

Athént, a gyakran háborúzó, rabszolgatartó városállamot szörnyű túlnépesedés, erős gazdaság és erőszakos külpolitika jellemezte. A földhiány miatt rengeteg férfinak esélye sem volt a nősülésre, de még a hetérák méregdrága szolgáltatásaira sem. A hatalom arra törekedett, hogy ezt elfogadtassa.

A lakoma Agathónnál, a drámaírónál történik. A lakomát közös bölcselkedés követi, melynek során a vendégek felszólalnak. A késve érkező, furcsa viselkedésű Szókratész az est díszvendége.

Az est témája Phaidrosz ötletére Erósz, a szerelem kétes származású istenének dicsőítése, mert mint mondja, a legősibb istenek egyike és a legnagyobb jótevő. Szókratész szerint a szerelem lényege valamilyen hiányállapot; vágyakozás valami szépre, jóra, tudásra, aminek az ember szükségét érzi. A hat felszólaló némileg eltérő teológiai megközelítéssel ugyan, de a férfiak egymás közti szerelmét tartja magasabb rendűnek. Arisztophanész az egyetlen, aki legalább ezzel egyenrangúnak találja a nők iránti érzelmeket.

Az ötletgazda úgy gondolja, hogy az erkölcsi botlásokat egy férfi nem a szülei vagy a többi polgár előtt szégyelli igazán, hanem a szerelme, főként az azonos nemű szerelme előtt. Szerinte az volna a legjobb, ha egy város vagy egy hadsereg csupa szerelmes férfiból és fiúból állna. Egy szerelmes katona sokkal kevésbé dobná el a fegyvert a vele harcoló kedvese láttára, mint bárki más szeme láttára.

Phaidrosz szerint az egymást szerető fiúk között felismerhetők azok, akiket az erőteljesebb és értelmesebb Erósz mozgat, ugyanis ezek nem gyermekkorukban kezdik szeretni a fiúkat, hanem serkenő szakállas korukban. Ő törvényben tiltotta volna a serdületlen fiúk szerelmét.

Habár a pederasztia, ami egy érett férfi és egy ifjú vagy kamasz fiú testi és érzelmi kapcsolatát jelentette, a társadalomnevelés alapvető része volt, mégsem értett vele egyet minden szülő. Phaidrosz így kifogásolja ezt a 25. oldalon: 

...a szülők kísérőket állítanak szeretett fiaik mellé, hogy ne beszélhessenek a szerelmes férfiakkal, s a kísérőket külön utasítással látják el, hogy az egykorú társak és barátok csúfolódnak, ha ilyesmit látnak, s az idősebbek nem tartják vissza a csúfolódókat, és nem szidják őket össze helytelen beszédükért...

Tehát a mai pedagógus előfutárának egyik kevésbé ismert feladata az volt, hogy távol tartsa a pedofil férfiakat a rábízott fiúgyermekektől.
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában