Visszaváltás

2024.08.07. 17:29

Ezt tapasztaltuk: halmokban áll a szemét a REpontok körül

Megszaporodtak a panaszok az italos csomagolások visszaváltásáról az utóbbi időben. Gyorsan megtelnek a REpont automaták, amik van, hogy emiatt nem működnek, ráadásul hamar felhalmozódik körülöttük a szemét is. Tatabányán ez a helyzet...

Kemma.hu

– Folyamatos sípolásra lettem figyelmes – mesélte egyik kalandját egy olvasónk a július elsején beizzított palack-visszaváltási rendszerről. Állítása szerint a három REpont automatából csak egy működött. Úgy emlékszik, pirosan világított a STOP jelzés és a felirat, hogy „Segítségre van szüksége”. Az automata várakozásra szólította fel a használókat, vagy másik opció szerint az üzlet személyzetétől kell segítséget kérni.

REpont Tatabányán
A REpont környéke hemzseg a nem visszaváltható üvegektől és italos dobozoktól
Fotó: Flajsz Péter / Forrás: 24 Óra

Nem ő volt az egyetlen, akinek bosszús pillanatokat okozott a REpont. A közösségi médiában például futótűzként terjedt, hogy egyes beváltóhelyek környezete inkább hasonlít egy éjjel-nappal nyitva tartó bolt előteréhez, mintsem egy új keletű környezetvédelmi megoldáshoz. Ilyen például Tatabányán a Győri úti hipermarket is, ahol nem közvetlenül az üzlettérben, hanem az épülethez tartozó különálló helyiségben gyűjtik az 50 forintért visszaváltható flakonokat. – Halmokban áll a szemét. A padló ragad és mindig van, aki ottfelejti a sörös- valamint a borosüvegeket. Köztük félredobott PET palackokat is látni – sorolják a rossz tapasztalatokat.

A Győri úti hipermarket dolgozói üzentek a visszaváltóknak
Fotó: Flajsz Péter / Forrás: 24 Óra

Annak ellenére gyorsan összegyűlik a szemét, hogy félóránként takarítják a tatabányai helyiséget. Az 50 forintos visszaváltási díj nélküli palackokat sem fogadja be a gép, amik többségét nemes egyszerűséggel félredobják. A dolgozók bíznak benne, hogy az automata mellé kihelyezett fertőtlenítő állomás, valamint a figyelmeztető kiírás előbb vagy utóbb cél ér és a a vásárlók a fel nem használt üvegeket, dobozokat és flakonokat az áruház oldalán elhelyezett szelektív konténerekbe helyezik.

Sajtóértesülések szerint a boltok dolgozói külön képzést kaptak korábban a gépek kezelésére. Kellett, mivel ha egy automata meghibásodik, a dolgozók próbálják meg kijavítani a hibát. Ha ez nem sikerül, egy technikust is küldenek a szerviztől az üzlethez, a köztes időben pedig a vásárlók a kasszánál válthatják vissza az üvegeket. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a vásárlók ne dobálják be túl gyorsan a palackokat, mivel a gépek másodpercenként egy vonalkódot tudnak leolvasni. 

REpont: milliószámra viszik vissza a palackokat

A MOHU egy korábbi tájékoztatása szerint abból ered a probléma, hogy túl nagy sebességgel kezdték el az emberek visszaváltani a palackokat, így a vállalat sem tudott felkészülni a hirtelen forgalomnövekedésre a rendszerükben. Naponta nagyjából 3,5 millió üveget és palackot váltanak vissza a cég automatáiban, ami elsőre soknak tűnhet, de még mindig messze áll az Európai Unió által kitűzött 2025-ös 77 százalékos, és 2030-as 90 százalékos PET-palack-újrahasznosítási célaránytól. Előbbihez ugyanis 6,3 millió, utóbbihoz pedig 7,4 millió palackot kéne visszaváltani naponta átlagosan.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában