Kampány

2023.09.30. 13:49

Tíz autósból hét rosszul reagál, ha szirénázó járművet hall vagy lát az utakon

Bár az autósok nagy része hetente találkozik megkülönböztető jelzést használó járművel, 10 autósból csak 3 reagál ilyenkor megfelelően. A Magyar Suzuki idei közlekedésbiztonsági kampányában a mentőszolgálat, a katasztrófavédelem és a rendőrség közreműködésével hívja fel a figyelmet a segítségnyújtók támogatására, hogy a maradék hét sofőr is tudja, mi a helyes manőver ilyenkor.

Wágner Zsanett

A figyelemfelhívás is cél

Forrás: Magyar Suzuki

A Magyar Suzuki tavalyi közlekedésbiztonsági kampányakor úgy ítélte meg, számos olyan helyzet van az utakon, amelyekben össztársadalmi változásra van szükség. Minden évben más témára összpontosítanak: az idén a segítők segítésére fókuszáltak és az „Együtt utakon – Adj utat, ments életet!” lett a kampányszlogen.

Az autógyár és az Ipsos reprezentatív kutatásából kiderült, hogy az autósok átlagosan hetente legalább egyszer találkoznak szirénázó járművel. Bár többségük úgy gondolja, megfelelően reagálnak az ilyen helyzetekben, tízből ketten azonban nem indexelnek, minden 10. autós pedig nem tudja a vonatkozó KRESZ szabályokat.

A megkérdezettek kevesebb mint fele elgondolkodik rajta, hogyan tudná a vonuló járművet segíteni, amellett, hogy a bajba jutott embertársuk helyzete is foglalkoztatja őket. Saját bevallásuk szerint nem stresszelnek, mert pontosan tudják, mit kell ilyenkor tenni. Minden ötödik autós azonban az éppen vonuló jármű vezetőjére hagyja a helyzet biztonságos megoldását, majdnem 10 százalék pedig félelmet érez, pánikba esik, ha meghallja a szirénát.

A közlekedési szakemberek és az „Együtt az utakon – Adj utat, ments életet!” kampányt támogató szervezetek, a katasztrófavédelem, a rendőrség és a mentőszolgálat munkatársai szerint azonban tíz autósból csak hárman reagálnak megfelelően, a többiek bizonytalanok vagy rossz döntést hoznak. A felmérésben résztvevők 64 százaléka jellemzően félrehúzódik, akár a villamossínekre vagy a piros lámpa elé, de azt csak tíz autósból három tudja, hogy ezt a KRESZ is megengedi. A második leggyakoribb megoldás, hogy azonnal megállnak a sofőrök ilyen esetekben.

Figyeljünk egymásra

– Az előzékenység fontos és kötelező azokkal szemben, akik a segítségnyújtásra tették fel az életüket. Megkülönböztető jelzésű járművek esetén egymást figyelve és segítve a forgalom minden résztvevőjének együtt szükséges dolgoznia – hívta fel a figyelmet Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. Tanácsa szerint érdemes figyelni a közlekedés többi résztvevőjét, reakcióit, valamint indexelni és biztonságban félreállni. Fontos, hogy az autóban ne hallgassuk hangosan a zenét, és a kétsávos úton az út két szélső oldalára húzódva engedjük el a segítőt, három vagy több sáv esetén pedig annak megfelelően, amelyiken a szirénás jármű halad. Gyalogosként ne szaladjunk át a zebrán, ne induljunk keresztül az úton kerékpárral, rollerrel, ha látjuk, halljuk közeledni a kék lámpás járművet. A kommunikációs vezető szerint ne használjunk fülhallgatót, de legalább halkítsuk le, amikor át akarunk menni az úton. Legyünk körültekintőek akkor is, ha már elhaladt a segítségnyújtó jármű – emelete ki  Bonnár-Csonka Zsuzsanna.

– Akár fél percen is múlhat egy emberélet, ha kritikus állapotú beteghez riasztják a mentőt. Ha helyenként néhány másodpercről van is csak szó, az időveszteség összességében akár több perc is lehet sokszori megállás esetén. A legnagyobb segítség, ha folyamatosan tudunk haladni – mondta Györfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője.

Azt már Petrányi András, a Komárom-Esztergom Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltó főtörzsőrmestere mondta el, hogy sokan abba sem gondolnak bele, hogy egy tűzoltóautó, amely még a 4 tonna víz nélkül is 16 tonnát nyom, nem tud olyan könnyedén megállni, de még egy kikerülő manővert is sokkal nehezebben tesz meg, mint egy személyautó.

Akadályozó tényező lehet a tudatlanság, a nemtörődömség, sokszor pedig a figyelmetlenség. Az autósok majdnem 98 százaléka biztonságos sofőrnek tartja magát, mégis, tízből nyolcan egyszerre több mindenre figyelnek - zenét hallgatnak, telefonálnak, az utazástervezőt vagy a gyermeküket figyelik, esznek, isznak.

– Átlag 4,6 másodpercre esünk ki a vezetésből, amikor rápillantunk a telefonunkra, ilyenkor városi forgalmi viszonyok között 55-60 métert vakon vezetünk. Éppen ezért fontos, hogy alapvetően is, de különös tekintettel a terhelt forgalmi szituációkban csak a vezetésre figyeljünk, amikor pedig egy pillanatnál hosszabb időre vonja el valami a figyelmünket, azonnal álljunk félre – javasolja Csörgő László, a Driving Camp vezető trénere.

A felmérésből kiderült az is, hogy majdnem minden második sofőr fejében megfordult már a segítők indokolatlan fény- és hangjelzés használata. A rendőrök előzetes utasításra kapcsolhatják be ezeket, és csak egyedi esetben dönthetnek erről saját hatáskörben. A tűzoltók és a mentők azonban, mivel segélyvonalra futott be a riasztás, előzetes egyeztetés nélkül is használhatják a jelzéseket, de ők is naplózzák azok alkalmazását.

– A megkülönböztető jelzések használata szabályokhoz kötött és ellenőrzött, nem véletlenszerű vagy önkényes – mondta Geiling György, a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság rendőr főtörzsőrmestere. Rusznák András közlekedési igazságügyi szakértő szerint kívülállóként nincs valós információnk arról, hogy miért közlekedik úgy a kék szirénás autó, de nem is feladatunk ezt megítélni: „Nekünk egy dolgunk van: segíteni őt úgy, mintha a mi rokonunkhoz, barátunkhoz sietnének, hiszen nem tudhatjuk, nincs-e valóban így.”

Nemcsak az autósoknak, hanem a közlekedés többi résztvevőjének is kötelessége, hogy segítse a megkülönböztető jelzést használó járműveket. A segítők gyakran tapasztalják, hogy gyalogosok, rolleresek és kerékpárosok fülhallgatóval közlekednek. Ez azért kritikus, mert így nem észlelik a hanghatással járó közúti szituációkat, így reagálni sem tudnak rájuk. Ezzel azonban nemcsak önmagukat, hanem másokat is veszélyeztetnek.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában