sikeres programok

2021.05.01. 15:30

A globális felmelegedésről is tanultak a diákok a Fenntarthatósági témahéten

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma április 19–23. között hirdette meg a Fenntarthatósági témahetet, amelynek célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A globális felmelegedés, a vízhiány, a csökkenő energiakészlet, a klímaváltozás veszélyeit már az átlagember is érzi, tapasztalja nap mint nap.

Petrik József

A tardosi általános iskolánkban tanító pedagógusok fontosnak tartották, hogy felhívják a gyerekek figyelmét ezekre a veszélyekre, és segítsék a diákok környezettudatos magatartásának kialakulását.

A Vaszary János Általános Iskola Fekete Lajos Tardosi Szlovák Nemzetiségi Tagintézménye immár ötödik alkalommal csatlakozott a rendezvényhez. A 2021. évi Fenntarthatósági témahét kiemelt témái – az erdő, mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek – közül fő témának az erdőt választották a tardosi iskolában. A hét programjait Bergendi Péter koordinálta, aki az oktatási intézményben természetismeretet, biológiát és földrajzot tanít.

Az alsó tagozatos tanulók jelenléti oktatásban, míg a felsősök digitális munkarendjükbe illeszkedve vettek részt a programokon, vetélkedőkön és azokon a tanórákon, ahol hasznos ismeretekkel és tudással gazdagodtak.

Projektmunka keretében készítettek erdőt a gyerekek papírból
Fotó: beküldött

A hét során keresztrejtvényfejtés, fafelismerő verseny, ismeretterjesztő filmek megtekintése, fák lerajzolása volt a közös feladat. A kicsik virágot ültettek, csinosították az iskolaudvart és az intézmény előtti kertet. A folyosói faliújságra projektmunka keretében készült az erdő papírból, origamirókákkal, -madarakkal, -szarvasokkal, -gombákkal gazdagítva a „természetet”.

A robotikaszakkörösök szelektív hulladékgyűjtő kukásautót építettek és programoztak. A természettudományos órákon az adott tananyaghoz kapcsolódóan mutatták be a fák, erdők életműködését, a fenntartható fejlődésben játszott szerepüket. Történelemórán az ókori mezőgazdaságtól egészen a világháborúk utáni idők környezetépítő tevékenységéig foglalkoztak a gyerekek a témával. Informatikai „kurzuson” prezentációt és szöveges dokumentumot szerkesztettek a diákok kedvenc fáikról. A nagyokhoz matematikaórán, százalékszámítási feladatokon, képes egyenleteken, tizedes törtekkel történő műveleteken és a bolti termékeken megjelenő logók szimmetriájának vizsgálatán keresztül jutottak el fontos információk a környezetvédelemről, a magyarországi erdőállományról.

A kicsik virágot ültettek, csinosították az iskolaudvart és az intézmény előtti kertet
Fotó: beküldött

Az idegen nyelvű – angol, német, szlovák – szövegértési feladatoknak is az erdő és a fák adták az alapját. Fizikaórán az akkumulátorok és a használt elemek újrahasznosításáról tanulhattak a hetedik osztályosok. Online szabadulószobán vettek részt az iskola tanítványai, ahol a négy alapelemmel – víz, föld, levegő, tűz – kapcsolatos küldetéseket kellett végrehajtani, hogy eljussanak a végső megoldáshoz: „Ne szennyezd a földet! Gondolkodj környezettudatosan!” Honismeret­órán a Gerecse fáit vették górcső alá, a fákkal kapcsolatos dalokat, verseket, közmondásokat ismertek meg.

A programok sikeresek voltak, hozzájárultak ahhoz, hogy a tardosi iskolában tanuló fiatalok még jobban odafigyeljenek az őket körülvevő csodálatos környezet, természet és erdők védelmére, és körültekintőbben dobják ki a szemetet a megfelelő szelektív kukába.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában