2020.11.19. 06:00
Online vásárláskor sem lehet kizárni a reklamáció jogát
Bár nem üzletben, nem személyesen vesszük, a vállalkozások nem zárhatják ki a fogyasztó jogát a reklamációra.
Forrás: Shutterstock
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetség (FEOSZ) közleménye rámutat arra, hogy az egyik legnagyobb webáruháztól online vásárolt termék nyugtáján olvasható:
„Kérjük, hogy a kézhezvétel után rögtön ellenőrizze a csomag és a benne lévő termék sértetlenségét. Az átvételt követően nem áll módunkban reklamációt elfogadni.”
A FEOSZ szerint
ez a kijelentés tisztességtelen, és jogszabályokba ütközik.
Online vásárláskor is a tisztában kell lennie a fogyasztónak, hogy kitől vásárol. A webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak, akkor arról a weboldalról jobb nem vásárolni – tanácsolja a FEOSZ.
Internetes vásárláskor speciális többletjogok illetik meg a vásárlót. Például, ha meggondolta magát a vásárló, a szerződéstől hibátlan termék esetében is indokolás nélkül elállhat a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül.
Az elállást írásban, igazolható módon kell megtenni,
a megrendelt árut a fogyasztónak saját költségén kell visszaküldeni a vállalkozáshoz.
Nemcsak a vételárat jogosult visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget, beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Hibás terméknél internetes vásárlás esetén is ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztót, mintha hagyományos üzletben vásárolt volna. Ennek megfelelően kérheti elsősorban a termék kijavítását, vagy kicserélését, másodsorban pedig a vételár csökkentését vagy a teljes vételár visszatérítését, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatást.
Mindez a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkozik, ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.
Borítóképünk illusztráció