2024.05.08. 17:20
„Ez gatya volt!” - így vélekedtek a diákok az idei történelem érettségiről
Szerdán délelőtt 9 órától a történelem írásbelikkel folytatódtak az érettségi vizsgák. Ismételten ellátogattunk az Árpád Gimnázium elé, hogy első kézből kérdezzük a diákokat a történelem érettségi adta élményeikről.
„Ez gatya volt!” – hangzott az utcán a gondterhelt felkiáltás egy diáktól. A keddi matematikai érettségivel ellentétben a legtöbben most vegyes érzelmekkel az arcukon léptek ki a Tatabányai Árpád Gimnázium kapuin. Mosolynak szerdára hűlt helye sem volt, sokan a történelem érettségi nehézségeit beszélték ki társukkal. Mint ismeretes, történelemből középszinten 68 802, emelt szinten 7679 diák vizsgázott. Az új matematikaérettségihez hasonlóan az új történelem érettséginél is inkább a témakörök változtak, a szerkezet, illetve a feladatok típusa nem tért el a korábbiaktól.
– Az első rész viszonylag könnyű volt, de még így is úgy éreztem, hogy nehezebb, mint a korábbiak. Az esszé témák annyira nem tetszettek, mert nem erre számítottam – mondta Bori, a Tatabányai Árpád Gimnázium diákja. Hozzátette, hogy éppen ezért nehezebben is döntötte el, hogy melyik rövid-hosszú esszé párost válassza végül.
Az újfajta atlasz sem okozott problémát a történelem érettségin
Mint arról tegnap is beszámoltunk, a 2017/18-as iskolaévben használatba vehették a diákok az atlaszok új változatát, és az Oktatási Hivatal információja alapján a töriérettségin kizárólag „az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz” használható. Éppen ezért arra is kíváncsiak voltunk, hogy segítségül tudták-e hívni a diákok a történelematlaszt a feladatlap megírása során.
– Megmondom őszintén, hogy nekem a történelem a gyengém. Nagyon sokat tanultam rá a többihez képest, mert tudtam, ha nem készülök fel rá megfelelően, akkor nem fog menni. Szerencsére a hosszú magyar esszé (az önálló Erdélyi Fejedelemség etnikai és vallási viszonyai - a szerk.) egészét ki lehetett nézni az atlaszból és a forrásból, úgyhogy az egészen emberbarát volt – mondta lapunknak Hella, aki előtt még hatalmas megmérettetés áll, hiszen jövőhéten emelt szinten kell megmutatnia biológiából szerzett tudását.
– Számomra mind a kettő esszénél az volt a fő kérdés, hogy vajon melyikből tudok egy kicsikét többet. Összességében talán mindegyik a lexikális tudásra alapult inkább – tette hozzá Ábel, aki informatikusként szeretne tovább tanulni a gimnázium végleges befejezte után.
Legtöbben a történelemtől féltek a legjobban
A megkérdezett diákok közül a legtöbben a történelem érettségitől féltek a leginkább. Mint mondták, nem csak az órákon, de otthon is számtalan mennyiségű feladatlapot töltöttek ki, hogy biztosan sikerrel vegyék a szerdai nap akadályait.
– Az órai felkészülés mellett felkészítő tankönyveket is vettem, és azokból készültem fel főleg. Ezen felül volt külön felkészítő az iskolában is, amelyet mindenkinek a saját tanára tartott külön is, illetve órákon is sokat készültünk a megmérettetésre – mondta lapunknak Réka, aki szerint a magyar, valamint a matekérettségihez képest a történelem kifejezetten könnyű volt.