2024.05.07. 13:53
Debütált a sodrófadiagram: így vélekedtek az árpádos diákok a matekérettségiről
Összességében korrekt és könnyű matematikai feladatsort kaptak a diákok, de akadtak nyakatekert kérdések is. A matekérettségi nehézségeiről a Tatabányai Árpád Gimnázium diákjait is megkérdeztük.
A legtöbben vidáman és mosollyal az arcukon léptek ki a Tatabányai Árpád Gimnázium kapuin, miután 3 órányi körmölés után leadták a matekérettségi feladatlapjukat. Mint ismeretes, matematikából idén 69 047-en vizsgáztak középszinten, 6616-an pedig emelt szinten. A 2020-as nemzeti alaptantervvel elviekben csökkentek az elvárt ismeretek és jobban előtérbe helyeződött az egyéni kreativitás, az aktív problémamegoldás. A matekérettségi szerkezetében ugyanaz maradt, ám egyes témaköröket erősen megcsonkítottak (például a függvényeket, koordinátageometriát), míg mások (többek között a pénzügyi ismeretek bizonyos részei) emelt szintről lekerültek középszintre - olvasható az MTI.hu oldalán.
Összességében könnyű volt a matekérettségi
Megkönnyebbült matrózinges diákokat kérdeztünk arról, ők hogyan élték meg a feladatlap kitöltését, és számukra mi okozott nehézséget az idei feladatlapban. Bori és Dia viszonylag az elsők közt hagyták el az épületet, ám mindketten mosolyogva datálták, hogy a tavalyi évhez képest egyszerűbbek voltak a feladatok.
– Összességében könnyű volt, én nehezebbre számítottam ennél. Az első, 30 pontos feladatrészt egy az egyben könnyűnek éreztem, a második résznél volt, ami nehezebben ment. Mindezek ellenére úgy érzem, hogy jól sikerült – mondta Bori.
Dia az első részt megoldhatónak érezte, míg a feladatlap második részénél ő is elbizonytalanodott egy két részfeladványnál.
Most először találkozhattak a diákok a sodrófadiagrammal
Bár elsőre ijesztően hathat az elnevezése, a diákok szerint nem volt nehéz az a feladat sem, amelyben az érettségik történelmében először bukkant fel az úgynevezett sodrófadiagram.
– Szerencsére csináltunk rá egy csomó feladatot, ráadásul egyszerűbb volt az érettségiben lévő feladat, mint amilyen típusfeladványokat gyakoroltunk az órákon – mondta Ádám, akit arról is kérdeztünk, hogyan készült fel a matekérettségire. – Matekórán már fél éve csak mintafeladatokat oldottunk meg. Otthon pedig azokat gyakoroltuk, ami nehezebbnek számít.
– Az első része az elég könnyű volt, a második volt szívatósabb, de ez így szokott lenni, úgyhogy nem lepődtünk meg – mondta Kata, aki megkönnyebbülten nyilatkozott az érettségi után. Hozzátették, hogy az érettségire nem csak az órákon és otthon, önszorgalomból készültek, hanem előkészítő órákra is jártak, hogy biztosan ne okozzon gondot a feladatok megoldása.
Holnap a történelem rejtelmeivel kell megbirkózniuk a diákoknak
– Az esszé nem egyszerű, mert ott nagyon sok mindent tudni és ismerni kell, míg a kisebb feladatokra könnyebben és gyorsabban lehet válaszolni - mondta Kata.
Mint ismert, a 2017/18-as iskolaévben használatba vehették a diákok az atlaszok új változatát, és az Oktatási Hivatal információja alapján a töriérettségin kizárólag „az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz” használható.
– Bízunk abban, hogy lesz olyan információ, ami benne van az atlaszban, és persze azért egy jó pár évszámot meg is tanultunk – mondta nekünk Marci, aki már izgatottan várja a további megmérettetést.