2023.09.11. 20:20
Börgöndi repülőtragédia: a pilótáknak esélye sem volt - megszólalt a kecskédi szakértő
Apa és fia életét követelte a hétvégi börgöndi repülőgép-szerencsétlenség. A szörnyű eset kapcsán Gróf Zoltán kecskédi pilóta beszélt arról, hogy az utolsó manőver milyen okok miatt végződhet tragédiával.
Az egyik, bemutatót tartó sportrepülőgép ismeretlen körülmények között lezuhant a börgöndi repülőnapon. A balesetben a 67 éves Rózsavölgyi Vilmos és 37 éves fia, Árpád életét vesztette. A szervezők azonnal lefújták a légiparádét, és teljes légtérzárat rendeltek el. A légi szerencsétlenség kapcsán megkerestük Gróf Zoltán kecskédi pilótát. Mint mondta, szerint esélytelen volt túlélni a tragédiát.
Az eddig ismeretlen ok miatt lezuhant sportrepülőgép egy parkoló személygépkocsi mellé esett, amely a becsapódó alkatrészektől kiégett. A mentők három súlyos sérültet - egy kislányt, egy nőt és egy férfit - mentőhelikopterekkel budapesti kórházakba, egy könnyebben sérült kisfiút pedig mentőautóval a székesfehérvári kórházba vittek – közölte Győrfi Pál.
Gróf Zoltán kecskédi pilóta szerint repülőszakmai szempontból nézve esélytelen volt túlélni a tragédiát. A szerencsétlenül végződött manőver egy alacsony magasságban végrehajtott, úgynevezett orsó volt, nagy valószínűséggel a kelleténél kisebb sebességgel hajtotta azt végre a pilóta, és a gép „lecsúszott”. Ha nagyobb a magasság, a pilótának még maradt volna ideje helyesbítenie, így azonban nem volt erre semmi esélye – tudtuk meg.
Ezt erősíti meg az a pilóta is, aki a videofelvételt látva azt mondta a Mandinernek, hogy úgy tűnik a viszonylag alacsony magasságban nem volt meg a repülőnek az a sebessége, hogy a hosszanti tengely körül úgy meg tudjon fordulni, hogy a felhajtóerő megmaradjon. A felhajtóerő megszűnésével pedig lecsúszott a gép, s abban a magasságban már nem lehetett ezt a helyzetet korrigálni. A pontos okokat, legyen az műszaki vagy egészségügyi, vagy bármilyen egyéb , nyilván a szakértők fogják majd megállapítani.
Gróf Zoltán szerint az orsózás egy olyan műrepülési figura, amikor a repülőgép a haladási irányában vízszintesen, vagy emelkedő repülésben a hossztengelye körül teljes körű fordulást végez. Ezt próbálta meg kivitelezni a börgöndi pilóta, de orsó helyett úgynevezett palástorsóban repült, azaz nem saját tengelye körül, hanem úgy, mintha egy henger körül forogna. A körülfordulás sebességét tekintve lassú, vagy gyors lehet: a tragédia oka az előbbi változat volt a szemtanúk és videofelvétel tanúsága szerint.
Az biztos, hogy egy Trojan típusú gép zuhant le. Egy North American Aviation T–28 Trojan típusú. Ezt az amerikai, dugattyús motoros katonai kiképző, felderítő és könnyű földi támogató repülőgépet a North American Aviation gyártotta 1950–1957 között. A kiképző-gyakorló feladatkör mellett a vietnámi háborúban a gerillaellenes hadműveletekben mint felderítő és földi támogató gépet is bevetették. 1950-től gyártották, sorozatgyártást 1957-ben szüntették be, addig összesen 1948 darabot készítettek belőle. A repülőgépből csak ez az egy volt az országban, 2021-ben nem sokkal a megvásárlása után Rózsavölgyi Vilmos maga mesélt a gépről és annak történetéről a Délmagyarnak.
A feol.hu beszámolója szerint elsők között értek a helyszínre a repülőnap földi programjaiban közreműködő – toborzást végző – hivatásos katonák, akik azonnal tudták, mi a dolguk. Néhányuk hátra maradt visszatartani az érkező civileket, azaz „zárt”, a többiek pedig először az autó sérültjein segítettek, mert azok olyan sokkos állapotba kerültek, hogy ösztönösen menekültek volna a helyszínről, ezért őket a mentőkhöz kellett kísérni. Ők maguk nem is voltak tudatában a sérüléseiknek. A három súlyosabb állapotban lévőt aztán a mentőhelikopter, a könnyebben sérültet pedig a mentőautó szállította el. A katonák példamutató módon mindvégig segítettek a tűzoltóknak, mentőknek, rendőröknek, és a helyszín átvizsgálásában is részt vettek.
A börgöndi létesítményt üzemeltető Albatrosz Repülő Egyesület közleményt adott ki szeptember 11-én délelőtt, amellyel részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozói felé és mielőbbi gyógyulást kívánt a sérülteknek.
Ahogy a feol.hu írja, az Albatrosz hónapok óta, erejét megfeszítve készült a sorrendben 28. Börgöndi Légiparádéra, amely nap dátuma sajnos most már örökre fekete betűkkel kerül be a szervezet és a város emlékkönyvébe. Közölték, hogy az egyesület tagjai egy emberként, mély megrendüléssel a szívükben fejezik ki együttérzésüket az elhunyt repülősök családtagjai felé, felmérhetetlen súlyú gyászukban osztoznak, az áldozatok emlékét tisztelettel megőrzik.
Repülőgépkatasztrófa a Börgöndi Légiparádén
Fotók: Fejér VMKI - MTI/Lakatos PéterMint írják, mielőbbi, gyors gyógyulást kívánnak a tragédia sérültjeinek és felajánlják segítségüket és támogatásukat mindazoknak, akik vétlen áldozatai lettek a bekövetkezett balesetnek. Továbbra is elkötelezetten dolgoznak azért, hogy a több mint százéves székesfehérvári repülés fennmaradjon és a tragédia után a létesítménnyel együtt tovább fejlődjék.