2022.10.26. 07:00
Eljött az ideje a gumiváltásnak
A vénasszonyok nyarát követően hirtelen váltott borongósra az idő, hűlt le a nappali hőmérséklet is. Ennek „folyományaként” jócskán megszaporodott a tatabányai Hungária Gumiszervizben is a munka. Egyre-másra érkeznek a járművek, hogy szakavatott kezek felrakják a járművekre a téli gumiszettet.
A szakemberek szerint ideje téli gumira váltani, ami idén nem lesz olcsó, hiszen a gumi és a szerelés is drágult
Forrás: 24 Óra
Fotó: Hagymási Bence
Az ősz beköszöntének, a tél közeledtének az egyik biztos jele, hogy a gépjárművel közlekedők abroncsot váltanak. Ennek dacára a Molnár Gábor vezette szervizben viszonylagos volt a nyugalom. Pedig az ember azt hinné, hogy az ez idő tájt minden autós hanyatt-homlok rohan a gumiszervizbe. Ami igaz is, csakhogy Molnár Gábor és munkatársa, György István – akinek már a fia is elsajátította a fogásokat – rutinos rókának számítanak a szakmában. Ezért, hogy a kaotikus helyzeteket megelőzzék, előre egyeztetett időpontban fogadják az ügyfeleket. Nincsenek is a műhely előtt tumultuózus jelenetek.
Néhány éve a szerviz alapterületét is megnövelték. Mivel a mester a gumik tárolásával is foglalkozik, és ezt a praktikus szolgáltatást egyre többen veszik igénybe, a régi raktár már szűknek bizonyult.
Négyévszakos vagy gumiváltás - A Magyar Autóklub régiós elnöke, dr. Farkas Károly elmondta jelentős kutatások zajlanak a négy évszakos gumik még biztonságosabbá tétele, jobb használhatósága érdekében. A Bridgestone – amely Tatabányán működteti az egyik legnagyobb gyárát – a négy évszakos prémium termékkategóriában, az abroncsgyártási technológiája az egyik legdinamikusabban fejlődik. De a legújabb termékek akkor versenyképesek, ha a szélsőséges útviszonyok között is jól teljesítenek. Amennyiben viszont nem ilyen az abroncsunk és váltunk nyáriról téli , biztonságosabbá tesszük a közlekedésünket. Mivel ilyenkor már számolnunk kell hajnali páralecsapódással, illetve a lehullott, nyálkássá váló falevelek is okozhatnak galibát.
– A hideg idő beköszöntével az a gond, hogy az időjárás és az útviszonyok is hirtelen megváltozhatnak – emelte ki Gábor. – De a téli gumik még ilyen viszonyok között, alacsony hőmérsékleten, száraz és havas utakon egyaránt nagyobb biztonságot nyújtanak. Ezért kell leváltani a nyári kollekciót.
Az elengedhetetlen, hogy az abroncs jól tapadjon a havas úton is. Nem véletlen, hogy a téli abroncsok gyártása során speciális gumikeveréket alkalmaznak, amely ellenáll a hideg hatásainak, ezzel is alkalmazkodva az aktuális útburkolati viszonyokhoz. Fagyos időben sem válik keménnyé, merevvé.
– Érdemes időben lecserélni a nyári szettet – jegyezte meg a szakember. – A korszerű gumiknak ugyanis mit sem árt, ha egy-két hétig hét Celsius-fok fölé kúszik a hőmérőben a higanyszál. Ezért fontos, hogy kuncsaftjaink idejében kérjenek időpontot az átszerelésre. Akkor elkerülhetik az olyan meglepetést, hogy reggelre leesik a hó, a gépkocsija pedig csúszkál összevissza. A jó téli kerekek lényege, hogy jó a vízelvezető tulajdonsága, széles futófelületi barázdákkal, bordákkal.
Molnár Gábortól azt is megtudtuk, hogy a kerékváltás legfeljebb 20–30 percig tart. Amennyiben nála tárolták és felnire szerelt a gumi, akkor viszont mindössze tíz perc. Viszont kerékcsere költségei mintegy 15 százalékkal megemelkedtek.