2021.11.01. 08:22
Fagyos reggelek, csúszós utak, halogatott gumicserék: figyelmeztet a szakember
Az elmúlt napok fagyos reggelei jelentős élénkülést eredményeztek gumicsere fronton. Ennek következményeként jócskán megszaporodott a tatabányai Hungária Gumiszervizben is a munka. Egyre-másra érkeznek a járművek, hogy szakavatott kezek leváltsák a nyári gumikat téli abroncsokra.
A téli gumi hideg időben sem válik keménnyé. Fél óra sem kell az abroncscseréhez. Képünkön - György István rutinosnak számít, húsz-harminc perc alatt elvégzik a kerékváltást a szakemberek. 20201021_Tatabánya, Hungária Gumiszervíz_fotó:Zantleitner Ingrid_Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra
Forrás: 24 Óra
Fotó: Ingrid Zantleitner
Az autós társadalomban a tél közeledtét leginkább a pánikszerű abroncsváltás jelzi. A Molnár Gábor vezette szervizben viszont ebben az időszakban is flottul megy minden. Pedig az ember azt hinné, hogy a hideg közeledtével mindenki hanyatt-homlok lohol gumit cserélni a műhelybe.
Ez így is van, ám Molnár Gábornak és munkatársának, György Istvánnak már több évtizedes a szakmai rutinja arra is, hogy a kaotikus helyzeteket megelőzzék. Előre egyeztetett időpontban fogadják az ügyfeleket. Ezért nincsenek a műhely előtt tumultuózus jelenetek. Néhány éve a szerviz alapterületét is megnövelték, mert a gumik tárolásával is foglalkoznak, és e praktikus szolgáltatás iránt egyre nagyobb az igény. Viszont a régi raktár már szűknek bizonyult.
– Fontos, hogy aki abroncscserére készül, azt időben jelezze, és tudja, hogy felnin van-e a téli gumija, vagy át kell szerelni, mert az átszerelés legalább húsz perccel megnyújtja a műveletet. A hideg idő beköszöntével az útviszonyok is hirtelen megváltozhatnak– emelte ki Gábor.
– A téli gumik viszont alacsony hőmérsékleten, száraz és havas utakon egyaránt nagyobb biztonságot nyújtanak, mint a nyáriak. Az elengedhetetlen, hogy az abroncs jól tapadjon a hófedte aszfalthoz. A téli abroncsok gyártása során speciális gumikeveréket alkalmaznak, amely ellenáll a hideg hatásainak, ezzel is alkalmazkodva az aktuális útburkolati viszonyokhoz. Fagyos időben sem válik keménnyé, merevvé – figyelmeztet a szakember.
– Érdemes időben lecserélni a nyári szettet. A korszerű gumiknak ugyanis mit sem árt, ha egy-két hétig melegebb hőmérsékleten futnak. Ezért lényeges, hogy kuncsaftjaink idejében kérjenek időpontot a lecseréléshez. Így elkerülhető az olyan meglepetés, hogy reggelre leesik a hó, a gépkocsija pedig csúszkál összevissza. A jó téli kerekek lényege, hogy jó a vízelvezető tulajdonságuk, széles futófelületi barázdákkal, bordákkal – jegyezte meg.
Molnár Gábortól azt is megtudtuk, hogy a kerékváltás legfeljebb 20–30 percig tart. Amennyiben nála tárolták és felnire szerelt a gumi, akkor viszont mindössze tíz perc. Ha a kerékabroncsra kell átszerelni, akkor fél órát vesz igénybe a munka.
Automatizmus kell, hogy legyen...
A Magyar Autóklub régiós elnöke, dr. Farkas Károly korábban említette, kutatások zajlanak a négy évszakos gumik széleskörűbb használhatósága érdekében. A Bridgestone – amely Tatabányán működteti az egyik legnagyobb gyárát – szakemberei szerint a prémium négy évszakos termékkategória az abroncsgyártási technológiák egyik leggyorsabban fejlődő ága.
Ideális esetben a keveréknek akár a levegő 40–50 Celsius-fokos hőmérséklet-ingadozását is el kell viselnie. Hiszen az aszfalton a határértékek szélsőségesebbek is lehetnek, miközben a guminak jól kell teljesítenie. Az elnök azt is kiemelte, hogy nemcsak a gumicserének kell automatizmussá válnia az autósok körében, hanem a hűtő- és ablakmosó-folyadék ellenőrzésének is...