diákévek

2018.08.31. 14:24

A pszichológus szerint hasznos, ha a diák később kezdi a napot

Iskolapszichológusok szerint előnyösebb lenne a kamaszok számára, ha 8 óra helyett 9-kor kezdődne a tanítás. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) arról tájékoztatott, ennek elviekben nem is lenne akadálya.

Körtvélyfáy Dina

A pszichológusok szerint is jobb, ha később kezdődik az iskola

Kisgyermekkorban talán még nem is akkora probléma a korán kelés, ám egy kamasz szervezetét, idegrendszerét már komolyan meg tudja viselni. Gyakran fáradtak, kialvatlanok a gyerekek, ami kihat a teljesítményükre is. Több alvással foglalkozó tudományos kutatás is alátámasztotta, hogy a tizenévesek többsége kialvatlan és egy kis extra pihenéssel sokkal jobban teljesítenek az iskolában.

– Amennyiben az iskola később szeretne kezdeni, erre is van lehetősége. Országos, egységes iskolakezdési szabályozás bevezetését nem tervezi a minisztérium – válaszolta az Emmi a megkeresésre.

Megkérdeztük Pleier Tamást, a tatabányai Bárdos László Gimnázium igazgatóját is. A pedagógus elmondta, náluk már 2010 óta fél nyolc helyett, nyolc órakor kezdődik a tanítás.

– A diákoknak így van ideje reggelizni, felkészülni az iskolakezdésre. A sportolók is kényelmesebben be tudnak érni a reggeli edzésük után. Persze fontos szempont az is, hogy a kisgyerekeknél, akiket a szüleik hoznak iskolába, egy időben kezdődjön a munka és a tanítás. Az érem másik oldala, hogy az egyébként hasznos mindennapos testnevelés miatt megnövekedett az óraszám, a későbbi kezdés tovább nyújtaná a napirendet. Erre megoldás lehet a tervezett új Nemzeti alaptanterv, amely tágabb lehetőséget biztosít az iskoláknak a szabad órakeret-tervezésre. Ha ez adott lesz, mi nyitottak vagyunk a későbbi kezdésre is – fogalmazott az igazgató.

Egyetért-e azzal, hogy később kezdődjön a tanítás?

 

Polyóka Tamás

Polyóka Tamás: – Amíg nem változik a heti kötelező óraszám, addig lehetetlen később kezdeni a tanítást, hiszen így másfél órával kitolódna a tanítás vége. Nagyjából fél hat után lenne csak lehetősége a diákoknak zenélni, sportolni és házi feladatot írni, amely így tényleg éjszakába nyúló program lenne. Az óraszámok csökkentése lenne szükséges a 9 órás kezdéshez.

Sikos Károlyné

Sikos Károlyné: – Orvosi vélemények is alátámasztják, hogy felesleges már reggel nyolctól nyúzni a gyerekeket a tanulással. Ilyenkor még nincsenek egészen ébren. Egy ismerősöm gyermeke cserediákként tanult egy évig az Egyesült Államokban, ott kilenckor kezdődött a tanítás. Persze a családoknál fontos, hogy a szülők még munka előtt el tudják vinni a gyereket az iskolába.

Zámbó Dávid

 

Zámbó Balázs: – Jó ötletnek tartom a későbbi iskolakezdést. A mai diákok többsége sokáig marad ébren. Az óraszám is nagyon magas, a felsőbb évfolyamos tanulók egyre stresszesebbek. Szeretnénk kipihenni magunkat, de az sem megoldás, ha emiatt sokkal tovább kell az iskolában maradnunk. Így az iskolán kívüli programokra, különórákra ugyanis egyáltalán nem maradna időnk.

(Borítókép: Illusztráció)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában