2024.07.04. 09:46
Ökofeministák és a patriarchális elnyomás bináris logikája
A performance-ok előadói akkor érik el a legnagyobb hatást, hogy ha előadásuk kizökkenti a nézőket, ahogy történt ezt június 22-én Esztergomban, ahol az ökofeminista hölgy végül anyaszült meztelenül hagyta el a színpadot.
A nap csúcsa egy ökofeminista performance volt
Forrás: 24 Óra
Fotó: P.O.Z.
Szentivánéj alkalmából tartottak komplex művészeti örömünnepet június 22-én az esztergomi Kaleidoszkóp Házban. A délután 4 órától egészen késő estig tartó happening-sorozatban Bajusz Orsolya Patkánykirály című könyvének bemutatója, a The Exchibicionist együttes koncertje. majd Csoboth Dorka, Fancsali Kinga, Kali Ágnes, Kustos Júlia, Pászthy-Lénárt Flóra felolvasó előadása volt műsoron.
A „Ha mi árnyak” című komplex nap csúcsát Om Bori Kusztos Júlia és Csoboth Dorka úgynevezett pop-up kiállítással egybekötött performance jelentette. Az vízivárosi intézmény Barlang termében Csoboth Dorka volt a performer, aki a körülötte heverő apró agyagedényekkel vizet merített egy nagyobb tálból, mely vizet aztán magára öntött. A ruhája az előadás során egyre inkább átitatódott a folyadékkal, amikor pedig a tálból pedig kifogyott a víz, az előadás segítői a plafonról lelógó, bizonyára felhőket jelképező, vízzel teli nylonzacskókat kilyukasztották, hogy az onnan lecsorgó anyaggal újratöltsék a tálat, így folytatódhatott a merítés-locsolás fázisa.
A víz aztán mindenhonnan kifogyott, a performer pedig végül átáztatott ruhájától megszabadulva, anyaszült meztelenül facsarta ki a szövetanyagból a maradék vizet, hogy aztán végül így ebben lemeztelenített állapotában hagyja el a színpadot. Az előadás szimbolikája eléggé egyértelmű volt: a szereplő az ökoszisztámát jelenítette meg, azt a természetet, mely a klímaválság miatt egyre jobban elveszíti az éltető vizet, míg végül – mint anyatermészet – értékeitől megfosztva maga is lecsupaszodik.
A katartikusnak mondható ökofeminista előadás során vízzel kapcsolatos videóinstallációkat vetítettek a Barlang terem falaira, illetve egy óriási montázs is helyet kapott a performance mellett. Az előadás után Kusztos Júlia kiállításszervező, művész és Lénárt Flóra kurátor, kiállításszervező elmondták, hogy a meztelenség az előadás monotonitása és a hozzá kapcsolódó kiállítás női test-témája miatt volt indokolt, illetve a performance műfajhoz tartozik az, hogy előre nem látható dolgok történnek benne, így a közönség nem ismeri a végkimenetelét, s ez által érhető el a hatás.
Az alkotáshoz illesztett kísérőszövegben egyebek mellett az „ökológiai pusztítás kizsákmányoló alá-fölérendeltségéről” és „a patriarchális elnyomás bináris logikája”-ról is írtak, mely utóbbiról a két nyilatkozó alkotó többek között elmondta, hogy az a nemek kettősségéből adódó kontrasztokat, illetve az alárendeltségről szóló társadalmi szerkezet képét jelenti.