2024.10.17. 09:14
Otthagyta a komplett vonatot a mozdonyvezető Tatabánya és Budapest között?
Hangos volt a sajtó a napokban attól az esettől, ami az 1-es fővonalon történt: egy mozdonyvezető leszállt a járműből „a munkaideje lejártával”, nem vitte tovább az utasokkal teli vonatot, ami így Bicskén vesztegelt. Egy felháborodott utas tette közzé az esetet, az általa tapasztaltakat pedig sok portál átvette és hírként közölte. Utánajártunk, mi történt a 4921-es számú vonattal.
Több portálon lehetett olvasni a napokban, hogy október 4-én, pénteken a 4921-es számú vonat megállt az 1-es fővonalon Bicskénél, és onnan sokáig nem indult tovább, a mozdonyvezető leszállt, nem vitte tovább a szerelvényt, az utasokat a vonattal egy kollégája szállította el Budapestig, ahová a járat egy órás késéssel érkezett meg.
Arról lehetett olvasni, hogy a mozdonyvezetőnek „lejárt a munkaideje”, ezért hagyta faképnél az utasokat. És persze jöttek olyan félmondatok, hogy a magyar utasok már hozzászoktak a késéshez és az állomásokon történő vesztegeléshez.
A Kemma.hu megkereste a MÁV-ot, akik reagáltak az esetre és a cikkekben megjelent „vádakra”. Mint írták, az említett mozdonyvezető nem azért nem vitte tovább Bicskénél a Győrből a Déli pályaudvarra tartó S10-es vonatot a vonatot, mert a műszakja lejártával nem volt hajlandó tovább dolgozni, hanem azért, mert
a mozdonyvezetőkre vonatkozó rendkívül szigorú szabályok miatt erre nem volt lehetősége, ugyanis a 10 óra vezetési idejét meghaladta volna.
A vasúttársaság arról is tájékoztatott, hogy a mozdonyvezetőt egy kollégája váltotta volna a vezetésben, akinek az odajutása – ahogyan ez megszokott és szükséges a MÁV-nál– meg is volt szervezve:
A váltó kolléga biztosításáról a vasúttársaság a lehető leggyorsabban igyekezett gondoskodni, a második mozdonyvezető eljutását azonban érdemben hátráltatta a korábbi – Tatabánya térségében történt – gázolásos baleset, illetve az annak következtében blokkolt, lelassult vasúti közlekedés.
Cáfolták, hogy a mozdonyvezető leszállt volna
A MÁV emellett határozottan cáfolta, hogy a mozdonyvezető elhagyta volna a szerelvényt. Mint írták, munkatársuk valójában szolgálatát meghosszabbítva is a járművön maradt és áram alatt tartotta azt:
...vagyis a kocsikban mindvégig volt világítás, fűtés és működtek az ajtók, az első mozdonyvezető tehát a járművet biztosítva várta be a váltótársát.
Az ügyre Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója Facebook-posztban reagált.
Arról, hogy október 4-én embert gázolt a vonat Tatabányánál, és hogy emiatt jelentős késésekkel kell számolniuk az utasoknak, a Kemma.hu is beszámolt.
A MÁV egyébként a nekünk eljuttatott levelében is az utasok megértését kérte a tatabányai gázolásos balesetre visszavezethető rendkívüli helyzet miatt.