2024.09.18. 14:02
A számok nem hazudnak: kiderült, hogy ki a hibás a legtöbb kerékpáros balesetnél
Ki figyeljen a másikra? Ki a hibás? A kerékpárosok és autósok harca régóta húzódik. Megnéztük a statisztikát, mi a szám szerinti helyzet.
A mindennapi közlekedésben gyakran találkozhatunk éles helyzetekkel. Hány olyan esetet láttunk már ahol egy hajszálon múlott a nagy baj. Na meg álszentek se legyünk, saját magunk is éreztük már azt, hogy a szerencsének köszönhető, hogy a hibásan megkezdett manőverünkből nem lett nagyobb baj. De kinek kell ilyenkor kire figyelni? Ha megtörtént a baj, ki a hibás a kerékpáros vagy az autós? Megnéztük a statisztikát, mi a helyzet.
A jelenlegi jogszabály szerint:
A közúti közlekedésben mindenkinek joga van részt venni; a közutat és a közforgalom elől el nem zárt magánutat közlekedés céljából gyalogosként vagy járművezetőként bárki igénybe veheti.
A közúti közlekedésnek résztvevői tehát a gépjárművek mellett a gyalogosok, a kerékpárosok és most már az elektromos rolleresek is. A folyamatosan növekvő forgalom mellett nem meglepő, hogy előbb utóbb bekövetkezik az elkerülhetetlen és baleset történik. Az ilyen esetekben főleg a kerékpárosok és autósok között kiélezett a helyzet és hamar elkezdődik a dobálózás, hogy ki a hibás, kinek kellet volna jobban figyelnie.
De mit mondanak a számok?
Megkérdeztük a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányságot. Az általuk szolgáltatott statisztika szerint a 2024-es januári-augusztusi időszakban a kerékpáros balesetek okozói között több volt a biciklis, mint az autós.
A kerékpárosok nyertek
36 esetből összesen 19-ben a kerékpárosok okozták a balesetet.
- 7 esetben a haladási illetve irányváltoztatási szabályok megszegésével,
- 4 esetben az elsőbbség adás hiányával,
- 3 esetben a nem megfelelő sebességválasztással,
- 2 esetben az előzési szabályok áthágásával és
- 3 esetben egyéb indokok miatt okoztak balesetet.
A kerékpárosok okozta balesetek száma a tavalyi statisztika óta 39 százalékkakal, 31-ről 19-re csökkent.
Azért az autósok is hibáznak
Vétlen kerékpáros elütése 17 esetben fordult elő. Itt a legnagyobb százalékban az autósok az elsőbbségadás hiánya miatt okoztak balesetet. 10 ilyen eset volt. 3 esetben a haladási illetve irányváltoztatási szabályok megszegésével, 1 esetben az elindulás szabályainak megszegésével, 1 esetben az előzési szabályok áthágásával és talán a legrendhagyóbb, hogy 2 esetben az autó figyelmetlen kinyitása okozta a kerékpáros sérülését.