Lélek körüli utazás

2024.07.21. 17:18

Bibione, te gyönyörű város: most mégsem vágyom vissza hozzád

A félelem egészen sokáig képes volt arra, hogy irányítsa a hétköznapjaimat, de egy ideje nem engedek már neki határtalan uralmat a testem felett. Éppen ezért döntöttem amellett, hogy az idei év más lesz és elmegyek végre üdülni. Messze az otthontól, dugókon és tömegeken át a csodálatos tengerpartra, Bibione-ba. Ezt a történetemet mesélem most el.

Szalai Klaudia

Hajnali három órát ütött az óra. A nap sem sütött, a madarak sem csipogtak. Csak az autó duruzsolása törte meg a csendet. Hogy féltem-e az úttól? Nagyon is. Nem szeretek ennyit, egyhelyben ülni. De az ember azért válik felnőtté, hogy leküzdje a saját határait és megbirkózzon a félelmeivel. Legalábbis a legtöbbször nekem ezt mondták, amíg gyermekként csak a bohócoktól kellett tartanom.

Őszintén megvallva, azt hittem nehezebb dolgom lesz a vezetés és a nem alvás miatt. De könnyedén vettem az akadályokat. Volt az úton minden, ami szem-szájnak ingere. Dugó, félreállt autók, baleset, s még egy vészvillogóval az autópályán félreállt autós is. De mindezek ellenére élvezetes volt az utazás. Mondhatni, a félelmek leküzdésének útvonala volt ez. Az évek során a számtalanszor lemondott nyaralások után már úgy éreztem, nem nekem találták ki a boldogságot. Pánikbetegségemmel karöltve pedig igazán belekényelmesedtünk az otthon ülésbe, a biztonságból ki nem mozdulásba. De én vezettem, talpamat le sem vettem a gázpedálról. Úgy éreztem, minden megtett kilométer után egyre közelebb vagyok ahhoz, hogy a vállamon helyet foglaló pánikmanóval barátságot kössek, mintsem további háborút vívjak.

Az út bizonyos szakaszán érkeztek a rettegett alagutak. Ez egy klausztrofóbiásnak nehéz menet. De a talpam továbbra is hűen szolgált engem és úgy éreztem, legyőzhetetlen vagyok. S aztán, a rettegett alagutak végén megláttam a tengert. Az, amelyiknek évek óta nem tudtam köszönetet mondani, hogy megajándékoz minket, embereket a csodás látványával. Ott kéklett előttem teljes valójában. Megérkeztem. Hazaérkeztem. A nap gyönyörűen ragyogott. Ezt írtam fel magamnak az első napra. Pedig mennyi minden más is történt 7 és fél óra alatt…

A lelki megpróbáltatások ellenére ezért a látványért bármikor újra elindulnék
Fotó: Szalai Klaudia / Forrás:  24 Óra

Az első éjszaka félelmekkel telt. Messze voltam az otthonomtól, a biztonságot jelentő lakástól. Végül erőt vettem magamon, lekászálódtam az emeletes ágy tetejéről és hallgattam kora reggel az olaszok kiabálását, s élveztem a felejthetetlen pizzaillatot az orromban. És rájöttem. Ott vagyok igazán otthon, ahol én akarom. Így hát eldöntöttem, hogy most 7 napig ez a kis lakás, benne az igazán kicsire sikeredett fürdővel lesz az otthonom. Megreggeliztem, igazán friss hozzávalókból, megittam az első reggeli kávémat, amit a sós illat is átjárt és elindultam a vágyott tengerpartra.

Homokos tengerpart, kókusz- és napszemüvegárusok, a naptej mindent átölelő illata és forróság. Ezeket írtam fel a füzetkémbe. Azonnal belecsobbantam a vízbe és minden addigi rossz gondolatom a múlté vált. Ez egy újabb lépcsőfoka volt az elengedésnek és a fájdalmak feldolgozásának. Azt mondják, hogy a gyászfolyamat akár évekig is tarthat. Az úszás közben sokat gondoltam az elveszített rokonaimra. A múltbéli szerelem okozta fájdalmakra. A gyerekkori énemre, az átélt traumákra és arra a kislányra, aki mélyen bennem él.

A vízparton volt időm gondolkodni. Azt mondják, az ember megváltozik a nyaralás alatt. Talán mert kiszakad a mókuskerékből, vagy mert egész egyszerűen élvezi a gondmentes napokat. Számomra ez a nyaralás nem erről szólt, hanem a félelmek és a fájdalmak feldolgozását tűztem ki célul. És azt hiszem, ez a harmadik napon vált igazán felismerhetővé.

Egy nyaralás, amely a félelmek és fájdalmak feldolgozásának folyamata lett
Fotó: Szalai Klaudia / Forrás:  24 Óra

A negyedik nap a piacozás napja volt. Ha valaki járt már Bibone-ban, akkor tudja, hogy kedden fenekestől felfordul a város. A város piaca ugyanis különlegeségekkel csábítja a nyaralni vágyókat. Ha valaki szereti a mézet vagy az olíva olajat itt biztosan talál magának megfelelő termékeket. Itt minden, szó szerint minden mézben vagy olíva olajban úszik, a helyi termések pedig árasztották magukból a friss illatokat. Ez a hely nem csak a különleges ételek és italok Mekkája, de azoknak az embereknek is ajánlom, akiknek lételemük az alkudozás. És bár a tömegiszonyos embereknek ez szintén nehéz terepnek tűnhet, azt garantálom, hogy a helyi kistermelők varázslatos hangulata elveszi a figyelmet minden létező és nem létező félelemről.

Az utolsó napon már csak a parton süttettem hófehér bőröm és hallgattam a karaoke bár beszűrődő zaját. Túl voltam mindenen, amit kitűztem célul, megdöntöttem saját magam rekordjait, voltam dugóban, piacon a tömegben, túléltem a tikkasztó hőséget, ápoltam a keresztapukámat, aki már a második napon lesérült, túléltem a klausztrofóbiám okozta rohamot, barangoltam a sétálóutcai forgatagban, szereztem mély sebeket és vágásnyomokat, amiket büszkén viseltem, mert az élményeket árasztották magukból és olyan ételeket kóstoltam, amiket évek óta nem érezhettem.

Helyi termelők által készített ételek, friss hozzávalók, olívabogyó és tenger gyümölcsei
Fotó: Szalai Klaudia / Forrás:  24 Óra

És gyógyultam. A tengerben. A hullámokkal. Úsztam a halakkal, néztem a gyönyörű naplementét, hálát adtam minden este azért, hogy itt lehetek és büszke voltam magamra. Arra a lányra, aki voltam, s arra, aki lettem. Mert a parton ülve, jobbomon szerelmemmel, bal oldalamon pedig a félelemmel, a semmibe meredve éreztem igazán azt, hogy élek. Csomagok jöttek. Hiányérzettel a lelkemben a talpam ismét a gázpedálon volt. De nem hiányzott semmi. Csak a múltam fájdalmai, amit ott hagytam valamelyik parton.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!