2024.06.24. 21:00
Élményfaktor
A legtöbb fiatal szemével nézve a múzeumlátogatás ódivatú programnak számít. Pár római korból származó kődarab szinte már nem is kelti fel az érdeklődésüket, egy-egy régi népviselet sem vált ki belőlük semmilyen reakciót.
Bár látványban különlegesebbek, de egy vitrin mögött lévő régi kard, egy aranyozott kehely, vagy egy ásványkiállítás is csak néhány pillanatra ragadja meg a figyelmüket. Pedig több szempontból is hasznos és fontos, hogy időnként ilyen jellegű kulturális hatás is érje a felnövő generációkat. Olykor lebecsülik a mai fiatalok képességeit, pedig számos kutatás is bizonyítja, hogy nem rosszabbak a körükben csak „boomereknek” nevezett, náluk idősebb embertársaiknál. Egyszerűen csak más az életfelfogásuk, az érdeklődési körük.
Mivel az alapvető információszerzési eszközüknek a telefon tekinthető, így a fiatalok és a múzeumok közötti kapcsolat erősítésének kulcsa a digitális és interaktív tartalmakban rejlik. Persze nem minden kulturális intézmény engedheti meg magának, hogy például 3D nyomtatóval rekonstruáljanak egy lerombolt középkori várat, vagy mesterséges intelligenciát bevetve csábítsák be magukhoz a tizenéveseket. Ha viszont egy kastélyban kamerák, érzékelők segítségével az arisztokráciára jellemző ruhaneműket is magunkra ölthetjük, vagy éppen hologram projektorral megidézik nekünk annak a családnak a tagjait, mely egykor a kúriában élte mindennapjait, már sokkal nagyobb az élményfaktor. Indulhat a verseny a figyelemért!