2023.05.14. 15:28
Tatabányai építőmérnök munkája a maglódi „piskóta” - az év körforgalma lett
Huszti György okleveles építőmérnök a tervezője annak a körforgalomnak, ami 2023-ben az év körforgalma lett. Bár a műtárgy nem Komárom-Esztergomban segíti a közlekedést, mégis büszkék lehetünk rá, és megálmodójára. Akinek nem mellesleg a Bánhidát Sárberekkel összekötő új út elkészültében is része volt, és akivel a Kemma-podcast rövidesen hallható epizódjában a tatabányai körforgalmakat is górcső alá vettük.
A helyiek csak maglódi piskótaként emlegetik, pedig nem piskóta, ahogyan ez a körforgalom megoldást hozott egy helyi közlekedési problémára. Akinek pedig a maglódiak ezt a formabontó körforgalmat köszönhetik, nem más, mint Huszti György. Az okleveles tatabányai építőmérnök tervezte ugyanis a „műtárgyat”, amely első díjat nyert az országosan meghirdetett az „Év körforgalma” pályázaton.
Huszti Györgyöt a Kemma-podcast következő epizódjában faggattuk arról, milyen út vezetett a díj megnyeréséig, milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a tervezés során. Mint elmesélte, a tatabányai Partner Mérnöki Iroda még 2005-ben kapott megbízást a maglódi csomópont átépítésre. A helyszín adottságai, a szűk beépítés, a sok kötöttség azonban nem kevés fejtörést okoztak, amelyre végül Huszti György két középpontú elképzelése jelentett megoldást.
A két középpont olyan távol esik egymástól, hogy a két kör közötti egyenes nagyobb sebességre is lehetőséget adott volna az autósoknak, balesetveszélyes helyzetet teremtve. Ezért, a sebesség optimalizálására meg lett ringatva ez az egyenes, amitől felülről nézve a körforgalom babapiskótára hasonlít
– jellemezte az elkészült maglódi körforgalmat a tervező, aki azt is elárulta, hogy ő maga a körforgalomra, mint csomópont típusra azt szokta mondani, hogy olyan, mint a megoldó képlet.
Egy körforgalom önmagában megoldás tud lenni egy rosszul működő csomópont átépítésére, ugyanakkor nem minden körforgalom jó.
– árulta el a szakember, akinek már egy korábban tervezett budapesti körforgalma is elnyerte az Év körforgalma-díjat, és aki a Kemma-podcast hamarosan megjelenő epizódjában arról is beszélt, hogy Tatabányán milyenek a körforgalmak, amikből szerinte kevesebb van, mint ahány helyen megoldást jelentene ez a típusú kereszteződés.