Kiderült

2023.05.17. 19:56

Okoszebra kontra jelzőlámpa a tatai körforgalomnál: megszólalt a Közút

Sokkal bonyolultabb egy lámpás gyalogátkelőhely tervezése, mint gondoltuk. Külön, egyedi elbírálással dönt az engedélyezésről a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Kemma.hu

Minden lámpás gyalogátkelőhely telepítésének lehetőségét egyedileg kell elbírálni. Általánosan nincs olyan szabály, csupán a körforgalom közelsége miatt nem engedélyezett a lámpák telepítése, tudta meg a Kemma.hu a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától.

Bár az elmúlt fél évben hivatalos panasz nem érkezett a tatai önkormányzathoz az intelligens zebra működésével kapcsolatban, a közösségi oldalakon folyamatosan felbukkan a téma. Van aki üdvözli a fejlesztést, azonban sokan nem tartják elégséges intézkedésnek. Sok tatai szerint inkább lámpát kellett volna a gyalogátkelőhelyre telepíteni, mert az autósokat a villogó jelzés nem állítja meg.

A tatai önkormányzat és a vármegyei rendőrkapitányság tájékoztatása szerint megvizsgálták az adott átkelőt, de arra közlekedésbiztonsági okokból nem lehet lámpát telepíteni a közeli körforgalom miatt. Véleményük szerint az intelligens zebra volt a legjobb megoldás, hogy biztonságosabbá tegyék a forgalmas átkelőt. Emlékeztettek arra is, hogy a KRESZ betartása és a körültekintő vezetés nagyban növeli a biztonságot itt is.

A Kemma.hu most megkérdezte a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t is, hogy véleményük szerint lehetett volna-e az átkelőre lámpát telepített.

– Az önkormányzat megbízásából a tervező nyújtotta be társaságunkhoz, mint az 1-es főút közútkezelőjéhez az „okoszebra” telepítésének terveit, amelyre megadtuk a közútkezelői hozzájárulást. Ezt megelőzően helyszíni egyeztetés volt az érzékelők elhelyezésével kapcsolatban társaságunk, az önkormányzat és a tervező/kivitelező részvételével – válaszolta Pécsi Norbert Sándor a közút kommunikációs osztályvezetője. Hozzátette: a közúthálózaton jelzőlámpát tervezni, létesíteni, illetve üzemeltetni a forgalomirányító jelzőlámpák követelményeiről, tervezési, telepítési és üzemeltetési előírásairól szóló rendelet alapján lehet.

– Minden esetben egyedileg, a közút vonalvezetése, a közúti és gyalogos forgalom nagysága, valamint a közlekedésbiztonsági helyzet ismeretében dönti el társaságunk, hogy lehet-e adott helyen jelzőlámpával szabályozott kijelölt gyalogos-átkelőhely. Nem mondható ki általánosan, hogy 120 méterre a körforgalom bejáratától nem lehet telepíteni jelzőlámpás szabályozást a kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez. A tervezőnek kell bemutatnia, hogy a tervezés aktuális helyszínén megvalósítható-e a jelzőlámpás szabályozás a vonatkozó jogszabály és egyéb Útügyi Műszaki Előírások betartása mellett. Ilyen vizsgálat, illetve terv nem készült a kérdéses tatai helyszínen – árulta el a szakértő.

Mint arról korábban beszámoltunk: Tatán, az Ady Endre úton a Harangláb és a Kapucinus templom közti gyalogátkelőhelyre decemberben egy úgynevezett intelligens zebrát telepítettek. A fejlesztésnek köszönhetően az átkelő villanófénnyel jelzi az autósok számára, hogy a zebrán éppen gyalogosok haladnak át, valamint éjjel lézerfénnyel világítja meg a cipőjüket. A város vezetői akkor elmondták, hogy a fejlesztés 6 millió forintba került az önkormányzatnak, amelynek felét pályázati forrásból biztosították, a másik 3 millió forintot pedig támogatók adták. 

 

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában