2023.01.29. 10:00
Tatabányai autókereskedő: tovább fog növekedni a kocsik átlagéletkora
Folyamatosan növekszik a forgalomban lévő személygépkocsik életkora: 2021-ben átlagosan 15,8 éves autók járták az utakat – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Tér-Kép nevű kiadványából. Bereczki Gábor, egy tatabányai használtautó-kereskedés vezetője szerint az idősebb járgányoknál a műszaki elavultság is tetten érhető.
Vármegyénkben 1000 lakosra vetítve 352–392 gépkocsit tartottak üzemben
Forrás: 24 Óra
Fotó: Flajsz Péter
A 2008-as pénzügyi krízis előtti évben még átlagosan 10,3 éves járműveket birtokoltak a magyarok, majd a válság hatására elindult egy negatív trend, melyet azóta sem sikerült megfordítani. A 2021-es esztendőt összegző kiadványából kiderül, hogy két éve a járások csaknem héttizedében az autópark átlagos kora meghaladta az országos átlagot. A Komáromi, Tatai és Tatabányai járásokban jellemzően 14,5–15,5 évesek, az Esztergomi és Oroszlányi járásokban 15,6–16,4, míg a Kisbéri járásban 16,5–17,2 évesek voltak a járművek.
Bereczki Gábor is tapasztalja, hogy egyre idősebbek az autók és ahogy az életkoruk emelkedik, úgy egyre nehezebb a fenntartásuk is, mivel fokozatosan jelentkeznek rajtuk a problémák. Megjegyezte, hogy a műszaki vizsgáztatás során találkoznak olyan korosabb, 400–500 ezer kilométert futott kocsikkal is, amelyek a károsanyag-kibocsátás mértéke, vagy a részecskeszűrő állapota miatt nem kaphatják meg a papírokat.
Felidézte, hogy a 2008-as világválság utáni években előkerültek olyan idős modellek is, melyek akkoriban jellemzően már a bontóban kötöttek ki. A krízist követő esztendőkben a legtöbb ember nem engedhetett meg magának egy új autót és kénytelenek voltak beérni a leharcolt járgányokkal. Bereczki Gábor egyébként arra számít, hogy az átlagéletkor a következő években is tovább fog emelkedni.
A KSH kiadványa szerint 2021 végén a természetes személyek által üzemben tartott személygépkocsik ezer lakosra jutó száma 374 darab volt, ez az érték 37 százalékkal több a 2010-es esztendő végén mért adatnál. Vármegyénkben 1000 lakosra vetítve 352–392 darab kocsit tartottak üzemben. A forgalomba helyezések száma fokozatosan csökken: míg ezer lakosra vetítve 2019-ben évi 22, addig 2021-ben évi 17 darab kocsi kapta meg a szükséges okmányokat. A csökkenés oka az, hogy az új- és használtautó-piac sem pörög, továbbá alig érkezik hazánkba import jármű. Már az is megfigyelhető, hogy inkább hazánkból viszik más országokba a minőségi, fiatal kocsikat.
Nagy a verseny a régi autók között
A KSH nyilvántartja azt is, hogy 2002–2021 között gyártmányok szerint hogyan alakult a személygépkocsi-állomány átlagos életkora. Érdekesség, hogy amíg 2003-ban a Chevroletek jellemzően 14,7 évesek voltak, addig két évvel később ez az érték 1,9 évre csökkent, ami vélhetően annak az eredménye, hogy ennek a márkának rengeteg modellje jelent meg és talált gazdára itthon. 2021-ben a Dacia állt az élen, jellemzően 6,3 éves modellek rótták a kilométereket, utána a KIA (8,3 év), a Lexus (9,2 év) és a Hyundai (9,8 év) következett. Az új típusú Ladák sem fordították meg a trendet a márka tekintetében. A legidősebb átlagéletkorú gyártmányok versenyét a Zastava nyerte meg a Polski Fiat, a Wartburg és a Trabant előtt.