Beruházás

2023.01.17. 08:12

Itt a dátum: megvan, mikor adják át a Bánhida-Sárberek összekötőt

A megyeközpont közlekedésében jelentős változást hoz a Bánhidát Sárberekkel összekötő vasúti aluljáró. A műszaki átadás márciusig lezárul, ezt követően gurulhatnak át az első járművek az új úton.

S. G.

Végső státuszába lépett a nagy jelentőségű beruházás

Forrás: Beküldött

Gyökeresen megváltoztatja a megyei jogú város közlekedését a Bánhidát Sárberekkel összekötő vasúti aluljáró átadása. A beruházást portálunk folyamatosan figyelemmel kísérte, s hamarosan az átadásra is sor kerülhet. A kivitelezés ugyanis a végső státuszába lépett: a korlátok a helyükre kerültek, folynak a cserje- és faültetések, valamint a kisebb felületkezelési munkálatok. Folyamatban van a végleges elektromos-áram kiépítés, a szivattyúk telepítése. Megkezdődhet a kamerarendszer bekötése az aluljáróban és megfelelő előkészületeket követően a forgalomtechnikai jelek felfestése, valamint a táblák kihelyezése.

A megyei jogú város által kiadott sajtóinformációk alapján a műszaki átadás-átvételi eljárás március végén lezárul. Ezt követően kezdődik a forgalomba helyezési eljárás lefolytatása. Az engedélyek kézhezvétele után az ünnepélyes átadást követően birtokba vehetik az útszakaszt az autósok is. Három évvel ezelőtt számolt be lapunk a nagyívű beruházás indulásáról, miután aláírta a 6 milliárd 700 millió forintos létesítmény kivitelezési szerződését az önkormányzat, a fővállalkozó A-Híd Zrt. és a beruházó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A Modern Városok Program keretében valósult meg, fele-fele részben hazai, illetve uniós források felhasználásával. A beruházás elindításához azonban további források átcsoportosítására is szükség volt, s a kormánytól kiegészítő támogatásra. Az új átkelő egyrészt egyenletesebben osztja el az ipari parkból érkező forgalmat, valamint javítja a Szent Borbála Kórház megközelítését, ahol jól halad a 18 milliárd forintos fejlesztési program.

Szigorú határidőkkel dolgoztak a szakemberek. Az első projektelemben szerepelt az összekötő út, egyesített gyalog- és kerékpárút, két buszöböl és peron megépítése, valamint új közúti aluljáró építése az összekötő út és az átépülő vasúti pálya keresztezésében. A másik fázisban az új vasúti híd építése volt a feladat Budapest és Hegyeshalom vasútvonal között, valamint az új összekötő út keresztezésében, s ehhez kapcsolódóan terelővágány, vasúti pálya és felsővezeték építési munkák. 

Az út két végén kiépítendő csomópontokon ideiglenes forgalomterelések lassítoiták a haladást egyes munkafolyamatoknál. Az összekötő út a Madách út – Polacsek köz csomópontjából indul, keresztezi a Dubnik-patakot, a gázcsere telepet, érinti a Turul utcát, majd aluljáróval a Budapest–Hegyeshalom vasúti fővonalat és a Vízmű bejáratában csatlakozik a Sárberki gyűjtőúthoz. A 824 m hosszú, új nyomvonalú, mindkét irányban egy sávos összekötő út része az aluljáró. Az aluljáró a két vágányú Biatorbágy-Tata (Budapest-Hegyeshalom) vasútvonal alatt vezet át.

A beruházás során többször elhangzott: felújításra, vagy sokkal inkább átépítésre szorul később a dózsakerti híd is. Így a most készülő aluljárónak fontos szerepe lesz abban az időszakban, amikor el kell vezetni az elöregedett híd forgalmát a munkálatok idején.

A beruházás számokban
Megannyi váratlan nehézség okozott fejtörést a beruházás soráén a szakembereknek. Ilyen volt például hogy a talaj ingoványos, nem megfelelő teherbírású, ezért ki is kellett több helyen cserélni. A projekt rendkívül összetett volt, hiszen a vasútépítéstől a patakok elvezetésén át útépítés és forgalomtechnikai feladatok megoldása is tarkította azt. A beruházás adatai: 824 méter út, kerékpárút, járda épül majd; 2×500 méter terelővágányt építettek ki, amelyet később a beruházás befejezésével vissza is bontanak, s a vonatforgalom visszakerül az eredeti sínpályákra; 6,5 méter lesz a burkolatszélesség; 1 méter a padkaszélesség; 2 darab, egyenként 21 méter hosszú és 3 méter széles autóbusz öböl lesz majd kiépítve, amelynek 2,5 méteres peronszélessége van; 14,7 méteres szabad nyílású vasúti híd épül, 2 vágány átvezetéssel. A beruházás 3,3 milliárd TOP-os, 3,2, milliárd Modern Városok Programja támogatással, és 511 milliós önkormányzati forrásból valósult meg. A kivitelező A-Híd Zrt, amely az elmúlt évtizedekben megépítette a Megyeri vagy a Kőröshegyi völgyhidat is.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában