2021.11.05. 19:50
Komárom-Esztergomot is elérte az AdBlue-hiány: nem csak a fuvarosok félhetnek
Könnyen előfordulhat, hogy rövidesen akadozni fog az áruszállítás kis hazánkban, mivel hiánycikk az üzemanyagtöltő állomásokon a dízelüzemű autók működéséhez elengedhetetlen az AdBlue adalékanyag. Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy az AdBlue nem kifejezetten adalék, ám a legkorszerűbb dízelautóknak elengedhetetlen működéskiegészítője.
Az AdBlue nélkül a gázolajjal működő teherautók, erő- és munkagépek, a személygépkocsik és a tömegközlekedésben részt vevő buszok sem tudják teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat. Információink szerint a társas vállalkozások képviselői és a magánszemélyek egyaránt a benzinkutakat róják, hogy AdBlue-hoz jussanak. A siker azonban korántsem garantált. Az AdBlue-őrületről az ismert autóversenyzőt és fuvarozási vállalkozást működtető, tatai Hernádi Lászlót is megkérdeztük.
– Az AdBlue adalékkal kapcsolatban ki kell emelni, hogy azt igazából nem az üzemanyaghoz kell tölteni, hanem ennek minden autónál egy külön tartálya van, ami aztán a kipufogórendszerbe permetezi ezt a folyadékot, és így fejti ki a levegőszennyezés mérséklésére gyakorolt kedvező hatását – jegyzete meg. – Az autógyártók a Euró 3-as minősítésű motorokig meg tudták oldani ezen folyadék nélkül, hogy az akkori jogszabályoknak megfelelő károsanyag-kibocsátási szintet a motorok elérjék. Az Euró 4-es vagy annál jobb károsanyag-kibocsátásúaknál már csak ezzel a hozzáadott anyaggal tudják biztosítani a megadott szinteket. Ezt minden dízelüzemű járműnél így oldották meg. Legyen szó személyautóról vagy tömegközlekedési eszközről. Ezért napjainkban a folyadékból nagy mennyiség szükséges. Sőt, minél jobb az autó környezetvédelmi besorolása, annál több ilyen anyagra van szüksége.
Amennyiben hiányzik ez a folyadék, akkor a „kocsi” komputere csökkentett üzemmódba kapcsol, így első lépésben a járműnél automatikus sebességkorlátozás következik be...
– Ha továbbra is e folyadék nélkül halad a jármű, akkor az erőforrás leáll, és az autó teljesen mozgásképtelenné válik – emelte ki Hernádi László. – Amíg nem is olyan régen ennek az anyagnak a literje 160 forint körül volt, addig mára az ára elérheti a dupláját vagy a tripláját. Bennünket, fuvarozókat jelentősen érint ez a helyzet. A kamionunkon 50 literes AdBlue-tartály van, ami olyan 3–4 ezer kilométerre elegendő folyadékot tartalmaz.
AdBlue leállhat a fuvarozás
Hernádi László nem szeretne pánikot kelteni, de ha nem lehet AdBlue-t vásárolni, hamarosan leállhat a fuvarozás. Információink szerint az AdBlue termék azért lett hiánycikk, mert több európai üzemben leálltak a termeléssel, vagy Európa egyik legnagyobb AdBlue gyárához, a szlovákiai Vágsellyén található üzemhez hasonlóan, minimálisra csökkentették a gyártását. A probléma hátterében pedig az áll, hogy ennek a folyadéknak az előállításához szükséges legfontosabb alapanyag a földgáz, amelynek világpiaci ára az utóbbi időszakban alaposan megdrágult.
Erre a hozzávalóra a fuvarozáson és a közlekedésen túl is nagy szükség van jelenleg, mert sok helyen talaj-előkészítési, vetési, gyomirtási és aratási munkák zajlanak.