2020.10.26. 07:00
A tatabányai szakember elárulta miért fontos a mihamarabbi abroncscsere télre
Az elmúlt napok borongós őszi időjárása némiképp megijeszthette az autósokat, mivel jócskán megszaporodott a tatabányai Hungária Gumiszervizben is a dolog. Egyre-másra érkeznek a járművek, hogy szakavatott kezek megszabadítsák azokat a nyári abroncsaiktól és téli gumik kerüljenek a helyükre.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Zantleitner Ingrid
Való igaz, az igazi ősz beköszöntét a legjobban, a legbiztosabban a pánikszerű abroncsváltás jelzi. Ennek dacára a Molnár Gábor vezette szervizben viszonylagos volt a nyugalom. Pedig az ember azt hinné, hogy a hideg közeledtével mindenki hanyatt-homlok rohan a gumis műhelybe. Ez így is van, csakhogy Molnár Gábor és munkatársa, György István már rutinos rókának számítanak a szakmában, és hogy a kaotikus helyzeteket megelőzzék, előre egyeztetett időpontban fogadják az ügyfeleket. Ezért nincsenek a szerviz előtt tumultuózus jelenetek.
Néhány éve a szerviz alapterületét is megnövelték. Mivel a mester a gumik tárolásával is foglalkozik, így ezt a praktikus szolgáltatást egyre többen veszik igénybe. Ezért a régi raktár már szűknek bizonyult.
– A hideg idő beköszöntével az a gond, hogy az időjárás és az útviszonyok is hirtelen megváltozhatnak – emelte ki Gábor. – De a téli gumik még ilyen viszonyok között, alacsony hőmérsékleten, száraz és havas utakon egyaránt nagyobb biztonságot nyújtanak.
Az elengedhetetlen, hogy az abroncs jól tapadjon a hófedte aszfalthoz. Nem véletlen, hogy a téli abroncsok gyártása során speciális gumikeveréket alkalmaznak, amely ellenáll a hideg hatásainak, ezzel is alkalmazkodva az aktuális útburkolati viszonyokhoz. Fagyos időben sem válik keménnyé, merevvé.
– Érdemes időben lecserélni a nyári szettet – jegyezte meg a szakember. – A korszerű gumiknak ugyanis mit sem árt, ha egy-két hétig hét Celsius-fok fölötti hőmérsékleten is futnak. Ezért fontos, hogy kuncsaftjaink idejében kérjenek időpontot az átszerelésre. Akkor elkerülhetik az olyan meglepetést, hogy reggelre leesik a hó, a gépkocsija pedig csúszkál összevissza. A jó téli kerekek lényege, hogy jó a vízelvezető tulajdonsága, széles futófelületi barázdákkal, bordákkal.
Molnár Gábortól azt is megtudtuk, hogy a kerékváltás legfeljebb 20–30 percig tart. Amennyiben nála tárolták és felnire szerelt a gumi, akkor viszont mindössze tíz perc. Ha a kerékabroncs „megtartása” mellett kell gumit váltani, akkor félórát vesz igénybe a művelet.
A négy évszakos gumiabroncs
A Magyar Autóklub régiós elnöke, dr. Farkas Károly egy korábbi beszélgetésünkkor szólt arról, hogy – különösen a tengerentúlon – kutatások zajlanak a négy évszakos gumik még biztonságosabbá tétele, jobb használhatósága érdekében. A Bridgestone – amely Tatabányán működteti az egyik legnagyobb gyárát – szakemberei szerint, a prémium négy évszakos termékkategória az abroncsgyártási technológiák egyik leggyorsabban fejlődő ága. A legújabb termékek akkor versenyképesek, ha a lehető legszélsőségesebb útviszonyok között is jól teljesítenek. Ideális esetben a keveréknek akár a levegő 40–50 Celsius-fokos hőmérséklet-ingadozását is el kell tudnia viselnie. Hiszen az aszfalton a határértékek akár még szélsőségesebbek is lehetnek, miközben a guminak folyamatosan jól kell teljesítenie.