2020.05.09. 05:56
A szakemberek szerint heti egyszer érdemes beindítani a kocsit
Egyes felmérések szerint a fertőzésveszély, illetve a kijárási korlátozások miatt a személygépkocsik 60–70 százalékát nem, vagy alig használják tulajdonosaik. Ezek a járművek a szokásos havi futásteljesítményük alig 10–15 százalékát teljesítik az utakon.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Zantleitner Ingrid
A kényszerűnek is nevezhető forgalomcsökkenés a levegőszennyeződést csökkenti ugyan, de az autóknak nem tesz feltétlenül jót a pihentetésük. Annak érdekében, hogy bizonyos tévhiteket szertefoszlassunk, egy gumiszerviz vezetőjével, egy autószerelővel, sőt, még egy autómentővel is beszéltünk.
Kezdjük talán a gumiabroncsok „ügyével”, hiszen, ha azokban csökken a levegő nyomása, illetve egyéb károsodás éri, az a legszembetűnőbb. Ezzel kapcsolatban hazánk egyik legnagyobb gumigyártója, a Tatabányán termelő kft.-t működtető Bridgestone is állást foglalt. Szakemberei szerint az abroncsokat akkor is gondozni kell, ha a gépkocsit nem használjuk. Ezzel ugyanis megakadályozzuk a „kerekek” eldeformálódását és a napfény károsító hatását. Kiemelten igaz ez a későn lecserélt téli abroncsokra meleg, tavaszi időszakban.
A tatabányai Hungária Gumiszerviz vezetője, Molnár Gábor szintén felhívta a figyelmet a gumikban előírt levegőnyomás fontosságára, ezt ilyen időszakban érdemes gyakrabban ellenőrizni.
– Ha nagyon sokat áll egy gépkocsi, indulásnál elképzelhető, hogy bizonyos nyikorgó hangot hallunk – mondta. – Ám ettől nem kell megijedni, mert ha úgymond bemelegszik a kerék, már normálisan „forog, fordul. Amennyiben valóban nagyon sokat áll egyhelyben az autó, azaz legalább fél évig, akkor az abroncsok oldala berepedezhet.
Deák Pétertől, tatabányai autószerelőtől azután érdeklődtünk, hogy műszaki szempontból mire érdemes figyelni.
– Egy-két heti helyben állás után egy jó állapotú autónak semmi baja nem lehet – fogalmazott. – Arra ügyeljünk inkább, hogy semmilyen elektromos eszköz ne maradjon bekapcsolva, illetve a mostanában egyre népszerűbb, úgynevezett akciókamerákat is kihúzzuk. Azok egy idő után leszívják az akkumulátort. Ha valóban hosszú ideig, hónapokig nem mozdulunk a járművünkkel, akkor elképzelhető, hogy egy üres tankban rozsda is képződhet, ami galibát okozhat az üzemanyag-ellátó rendszerben.
„Bikázniuk” már egyszer kellett
Szekeres Gábor, a SZEE-MO Welt Kft. autómentője elmondta, hogy a kijárási korlátozás óta jócskán lecsökkent a forgalmuk.
– Óriási jelenleg a pangás nálunk – emelte ki. – Visszafogott a közlekedés, nincs igény a szolgáltatásainkra. Jelenleg a főbb gondot a lemerült akkumulátorok, illetve a leeresztett gumi jelentik. Erre oda kell figyelni, miközben az is köztudott, hogy egyetlen autónak sem jó az, ha hosszú ideig nem mozdul. Az akkumulátorok lemerülésére visszavezethető gond az is, hogy már több alkalommal kérték a segítségünket, külső áramforrásról egy-egy autó beindítására. Ez az úgynevezett „bikázás”.