2019.03.20. 13:59
Nyílt napokkal segítenek az óvoda- és iskolaválasztásban a megyében
Az óvodai-iskolai beíratásokig még van majdnem egy hónap. A legtöbb intézményben ezért a napokban nyílt napokat, tájékoztatókat szerveznek azok számára, akik a nagy döntés előtt állnak. Sokan azonban akár lakcím átjelentkezésekkel is próbálják elősegíteni azt, hogy csemetéjük mindenképpen az általuk választott intézménybe kerülhessen.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Z. I.
Juhász Katával, az óvodai munkaközösség vezetőjével a Tatabányai Turul Óvodában találkoztunk. Az óvodai beíratások Tatabányán várhatóan a tavaszi szünetben lesznek – meséli. Ilyenkor általában három napon át várják a szülőket.
– Célunk, hogy valamennyi 2,5 éves gyermek bekerüljön a nyilvántartásba – meséli. – Az óvoda 3 éves kortól legalább napi négy órában kötelező, azonban a legújabb szabályozás alapján, ha a harmadik életévét a felvételétől számított fél éven belül betölti, akkor szabad férőhely esetén felvehető a gyermek.
Szorosan együttműködünk a bölcsődékkel, s ha az óvodai férőhelyek beteltek, bölcsődei ellátást tudunk felajánlani a három évnél fiatalabbaknak. Így elkerülhetőek az átlagos 25 fős óvodai csoportok, és akinél még nem alakul ki a szobatisztaság, vagy még nem elég önálló, a bölcsődében leküzdheti ezeket az akadályokat.
Tatabányán az óvodások száma az elmúlt években kétezer körüli. Ezeknek a gyerekeknek a harmada nagycsoportos, azaz elkezdhetné általános iskolai tanulmányait. Ma a jogszabályok értelmében a hatodik életévüket betöltött gyermekek tanköteles korúak, azaz mehetnének iskolába. Ám sokan közülük még ilyenkor nem iskolaérettek.
– A nagycsoportosok szüleivel már októbertől elkezdtünk egyeztetni – mondja Juhász Kata. Sok szülő is tart az iskolakezdéstől, ezért konzultációs napokat tartottunk, meghívtuk a nevelési tanácsadó vezetőjét, és az iskolai alkalmassági vizsgálatokat már decemberben elvégeztettük.
Ha kétségeink voltak a gyermek iskolaérettségével kapcsolatban, tovább irányítottuk iskolaérettségi vizsgálatra, nevelési tanácsadóba vagy szakértői bizottsághoz. Ott derül ki ugyanis, hogy a gyermek megy iskolába, vagy még egy évet marad az óvodában.
Az utóbbi években a tanköteles gyerekek 20–25%-a nem iskolaérett, s bár betöltötte a 6. életévét, mégis marad óvodában. A szakember hangsúlyozza: minden esetben a gyermek érdekeit tartják szem előtt.
A tanköteles korú, de nem iskolaérett gyermekek száma az utóbbi években emelkedik. A szakember szerint ennek több oka lehet. Míg korábban azok voltak tankötelesek, akik adott év május 31-éig töltötték be a hatodik életévüket, ma már ez a dátum kitolódott augusztus 31-ére. A nyári gyermekek közül sokan maradnak az óvodában, mivel nem érnek még be azok a képességeik, amelyek az iskolai induláshoz szükségesek.
Akár 2,5 éves korban bekerülhetnek az óvodába a gyerekek, ahonnan néhányan hét évesen mennek iskolába. Ez nagyon sok feladatot ró az óvodapedagógusokra, különösen a „vegyes” életkorú csoportokban, ahol 4-5 év korkülönbség is lehet a gyerekek között.
A Sajátos Nevelési Igényű (SNI) gyerekeket a Szivárvány Óvoda próbálja ellátni. A megkésett beszédfejlődésű gyermekeket a Logopédiai Óvoda is tudja fogadni.
A legnagyobb probléma, hogy nincs megfelelő szakirányú végzettséggel rendelkező szakember, gyógypedagógus, aki az SNI-s gyerekekkel tudna foglalkozni. Emellett nehézségeket fog okozni az elkövetkezendő években, hogy több mint ötven óvodapedagógus megy negyvenéves korkedvezménnyel nyugdíjba. A problémát helyettesítéssel, túlórákkal és pedagógiai asszisztensekkel próbálják megoldani az óvodákban.
A Sárberki Általános Iskolában három osztályt indítanak, s ebből kettő a rendkívül népszerű Minerva tehetséggondozó program. Itt bizonyos tárgyakat bontásban tanulnak a gyerekek, s a tanórán kívüli foglalkozások is igen tág lehetőségeket kínálnak a tehetségek kibontakozására – tudtuk meg Krutilla Katalintól, a Sárberki Általános Iskola igazgatójától.
A túljelentkezéseket is próbálják szabályozni a beiskolázási szempontok figyelembe vételével.
Kiemelte: néhány évvel ezelőtt szinte minden 6. életévét betöltött kisdiákot fel kellett venniük az iskolába. Ez rendkívül komoly megpróbáltatást jelentett nemcsak azoknak a gyerekeknek, akik nem voltak még iskolaérettek, hanem osztálytársaiknak és a pedagógusoknak is.
Az, hogy ebben az időszakban hány lakcímváltozás történik a gyermek legoptimálisabb elhelyezése érdekében, erről nem beszéltek a szakemberek, viszont nyílt titok, hogy ilyenkor van némi mozgás a hivatalokban.
Minden kisgyermeket elhelyeznek
Az óvodai és iskolai beíratásoknál is elsődleges szempont, hogy az iskola körzetében lakjon a gyermek. Emellett az intézmények figyelembe veszik a szülők munkahelyét, valamint azt is, hogy a beíratandó gyermek testvére jár-e az adott intézménybe.
A beíratások után az óvodavezetők külön fórumon egyeztetnek, hogy minden kisgyermek megfelelő ellátást kapjon, valamint hogy a több óvodába beíratott kisgyermekek elhelyezéséről döntsenek. Olyan már előfordult, hogy átirányítottak valakit más intézménybe, de ellátatlanul senki sem maradt Tatabányán – hangsúlyozza Juhász Kata, az óvodai munkaközösség vezetője.
Az általános iskolákban egyértelműbb a helyzet, hiszen a szülők itt eredeti dokumentumokkal csak egy intézménybe írathatják be a gyermekeiket – tette hozzá Krutilla Katalin, a Sárberki Általános Iskola igazgatója.