2018.01.25. 06:28
Hónapokig sötétben, áram nélkül élt anya és lánya
Hónapokig éltek sötétségben, áram nélkül a tárkányi Táncsics utca egyik családi házának lakói: egy édesanya a lányával. Azért vágta le a szolgáltató a vezetéket az utcai hálózatról, mert tetemes adósság mutatkozott az ingatlan áramszámláiban. Csakhogy nem a mostani lakók tartoztak.
Pásztor Katalin és kislánya hónapokig éltek áram nélkül
Fotó: P. P.
Kétségbeesést tükröző sorokat küldött szerkesztőségünkbe Pásztor Katalin a kisbéri könyvtár e-mail-címéről. Hogy rendkívül összetett, bonyolult problémáról van szó, azt a több kilogrammnyi hivatalos papír is bizonyította. Ám mielőtt beleolvastunk volna ezekbe, személyes találkozót beszéltünk meg a panaszossal.
A hölgy elmondta, hogy három gyermeke közül már csak tíz év körüli lánya él vele, a nagyobbak önállósították magukat. Kiderült az is, hogy az ingatlan, amiben élnek, kiskorú gyermekének a tulajdona, mert ő örökölte azt meg. Fenntartása természetesen az édesanyát terheli, aki jelenleg egyedülálló, mert férjétől elvált.
Igen ám, de volt házastársa lakott sokáig egyedül az épületben, aki nem fizette a számlákat, míg ők máshol éltek. Katalin azt nem tudta megmondani, hogy hajdani párja mennyi adósságot halmozott fel. Azt hajtogatta, hogy nem ő, hanem a férfi kötött szerződést az áramszolgáltatóval, az ő nevére is érkeztek a számlák, ezért nem hajlandó utólag kifizetni azokat.
Elmondta továbbá, hogy nem csak ez a gond, hanem az is, hogy az E.ON szerint a házban lévő szerelvények nem felelnek meg a szabványoknak. Ez is közrejátszott abban, hogy a cég valóban levágatta az utcai vezetéket. Ekkor a hölgy különböző fórumokhoz fordult. Járt a megyei iparkamara békéltető testületénél, de a Magyar Energetikai és Közmű Szabályozási Hivatalnál ugyancsak. A bonyodalmas eljárások érdekessége, hogy mindkét helyen – legalábbis részben – igazat adtak neki.
Valószínűleg ennek köszönhető, hogy az áramszolgáltató idővel visszakötötte a vezetéket, de állítólag csak úgy, hogy mindössze két konnektorban van áram, az ingatlan többi részében nincs. Ezt ugyan nehéz elképzelni, hogy miként lehetséges, de a panaszos határozottan állította. Miután többszöri kérésünkre sem tudott megmutatni sok papírja közül egyet sem, amit az áramszolgáltató küldött neki, az E.ON-hoz fordultunk. Varga Ivett válaszolt a kérdéseinkre.
Megírta, hogy a családi háznak 2016. április 20-án szüntették meg a folyamatos áramellátását. Erre az ingatlanra ugyanis 2008. október 2. és 2016. május 20. közötti időszakra Zs. K.-val álltak szerződéses jogviszonyban. Később, 2017. december 1-től – napjainkig – Pásztor Katalinnal.
Azt is megtudtuk az E.ON illetékesétől, hogy a Pásztor Katalinnak igazat adó Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal határozatát nem fellebbezték meg, inkább végrehajtották a kötelezésben leírtak egy részét. Azért tették ezt, mert időközben új szerződést kötöttek olvasónkkal.
A volt férj sok adósságot csinált, amiből még most is van
Korábban Pásztor Katalin volt férjének küldték a számlákat, akinek 2008. október 2. és 2016. május 20. közötti időszakban általában 6000–9000 forint között kellett volna fizetnie havonta. Ezt viszont nem tette meg, s az áramkikapcsolás időpontjáig csaknem 85 ezer forintnyi adósságot halmozott fel. Az ingatlanon nyilvántartott jelenlegi tartozás összege pedig még mindig meghaladja a 72 ezer forintot. A cég munkatársától megtudtuk azt is, hogy 2017. november 22-én adták le náluk az új igénybejelentő nyomtatványt, s ezt figyelembe véve tavaly, december 1-jén felszerelték az új mérőt, s visszakapcsolták az áramot. Azt viszont ő sem tudta megmondani, hogy miként lehetséges, hogy állítólag csak két konnektorban van feszültség, a többiben nincs. Megjegyezte viszont, hogy az áramszolgáltató jogköre a villanyóráig terjed, így a mért, belső hálózatot minősített villanyszerelővel tudja átvizsgáltatni a panaszos. A belső hálózaton jelentkező hibák javítása ugyanis nem az áramszolgáltató feladata, mert az összes ilyen eszköz az ügyfél tulajdona, így azt neki kell megcsináltatnia egy megfelelő szakemberrel.
Később kiderült még, hogy a teljes visszakapcsolásról azért nem intézkedhettek korábban, mert szerelőjük rengeteg hiányosságot talált az ingatlanon belül. Ha ezek ellenére teljes körű szolgáltatást nyújtanak, akkor ez az ingatlan leégéséhez vezethetne, s erre nem hajlandók, mert a biztonság mindennél fontosabb. Amikor jelezték ezt a fővárosban működő hivatalnak, akkor a hatóság megszüntette az E.ON-nal szemben indított eljárást, mert az első határozat meghozatalakor nem volt tudomásuk arról, hogy milyen veszélyeket rejt magában az adott épület.
Mivel közben kedvező változások is bekövetkeztek, s részben megszüntették a balesetveszélyes állapotokat, 2017. december 1-jén visszakapcsolták az áramot. Azóta az E.ON nyilvántartása szerint semmilyen formában nem érkezett hozzájuk egyetlen egy reklamáció sem. Talán nem is fog, de ebben senki sem lehet biztos.