Tárkány

2018.01.25. 06:28

Hónapokig sötétben, áram nélkül élt anya és lánya

Címkék#Tárkány

Hónapokig éltek sötétségben, áram nélkül a tárkányi Táncsics utca egyik családi házának lakói: egy édesanya a lányával. Azért vágta le a szolgáltató a vezetéket az utcai hálózatról, mert tetemes adósság mutatkozott az ingatlan áramszámláiban. Csakhogy nem a mostani lakók tartoztak.

Palásti Péter

Pásztor Katalin és kislánya hónapokig éltek áram nélkül

Fotó: P. P.

Kétségbeesést tükröző sorokat küldött szerkesztőségünkbe Pásztor Katalin a kisbéri könyvtár e-mail-címéről. Hogy rendkívül összetett, bonyolult problémáról van szó, azt a több kilogrammnyi hivatalos papír is bizonyította. Ám mielőtt beleolvastunk volna ezekbe, személyes találkozót beszéltünk meg a panaszossal.

Pásztor Katalin és kislánya hónapokig éltek áram nélkül
Fotós: Mazán T.

A hölgy elmondta, hogy három gyermeke közül már csak tíz év körüli lánya él vele, a nagyobbak önállósították magukat. Kiderült az is, hogy az ingatlan, amiben élnek, kiskorú gyermekének a tulajdona, mert ő örökölte azt meg. Fenntartása természetesen az édesanyát terheli, aki jelenleg egyedülálló, mert férjétől elvált.

Igen ám, de volt házastársa lakott sokáig egyedül az épületben, aki nem fizette a számlákat, míg ők máshol éltek. Katalin azt nem tudta megmondani, hogy hajdani párja mennyi adósságot halmozott fel. Azt hajtogatta, hogy nem ő, hanem a férfi kötött szerződést az áramszolgáltatóval, az ő nevére is érkeztek a számlák, ezért nem hajlandó utólag kifizetni azokat.

Elmondta továbbá, hogy nem csak ez a gond, hanem az is, hogy az E.ON szerint a házban lévő szerelvények nem felelnek meg a szabványoknak. Ez is közrejátszott abban, hogy a cég valóban levágatta az utcai vezetéket. Ekkor a hölgy különböző fórumokhoz fordult. Járt a megyei iparkamara békéltető testületénél, de a Magyar Energetikai és Közmű Szabályozási Hivatalnál ugyancsak. A bonyodalmas eljárások érdekessége, hogy mindkét helyen – legalábbis részben – igazat adtak neki.

Valószínűleg ennek köszönhető, hogy az áramszolgáltató idővel visszakötötte a vezetéket, de állítólag csak úgy, hogy mindössze két konnektorban van áram, az ingatlan többi részében nincs. Ezt ugyan nehéz elképzelni, hogy miként lehetséges, de a panaszos határozottan állította. Miután többszöri kérésünkre sem tudott megmutatni sok papírja közül egyet sem, amit az áramszolgáltató küldött neki, az E.ON-hoz fordultunk. Varga Ivett válaszolt a kérdéseinkre.

Megírta, hogy a családi háznak 2016. április 20-án szüntették meg a folyamatos áramellátását. Erre az ingatlanra ugyanis 2008. október 2. és 2016. május 20. közötti időszakra Zs. K.-val álltak szerződéses jogviszonyban. Később, 2017. december 1-től – napjainkig – Pásztor Katalinnal.

Azt is megtudtuk az E.ON illetékesétől, hogy a Pásztor Katalinnak igazat adó Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal határozatát nem fellebbezték meg, inkább végrehajtották a kötelezésben leírtak egy részét. Azért tették ezt, mert időközben új szerződést kötöttek olvasónkkal.

A volt férj sok adósságot csinált, amiből még most is van

Korábban Pásztor Katalin volt férjének küldték a számlákat, akinek 2008. október 2. és 2016. május 20. közötti időszakban általában 6000–9000 forint között kellett volna fizetnie havonta. Ezt viszont nem tette meg, s az áramkikapcsolás időpontjáig csaknem 85 ezer forintnyi adósságot halmozott fel. Az ingatlanon nyilvántartott jelenlegi tartozás összege pedig még mindig meghaladja a 72 ezer forintot. A cég munkatársától megtudtuk azt is, hogy 2017. november 22-én adták le náluk az új igénybejelentő nyomtatványt, s ezt figyelembe véve tavaly, december 1-jén felszerelték az új mérőt, s visszakapcsolták az áramot. Azt viszont ő sem tudta megmondani, hogy miként lehetséges, hogy állítólag csak két konnektorban van feszültség, a többiben nincs. Megjegyezte viszont, hogy az áramszolgáltató jogköre a villanyóráig terjed, így a mért, belső hálózatot minősített villanyszerelővel tudja átvizsgáltatni a panaszos. A belső hálózaton jelentkező hibák javítása ugyanis nem az áramszolgáltató feladata, mert az összes ilyen eszköz az ügyfél tulajdona, így azt neki kell megcsináltatnia egy megfelelő szakemberrel.

Később kiderült még, hogy a teljes visszakapcsolásról azért nem intézkedhettek korábban, mert szerelőjük rengeteg hiányosságot talált az ingatlanon belül. Ha ezek ellenére teljes körű szolgáltatást nyújtanak, akkor ez az ingatlan leégéséhez vezethetne, s erre nem hajlandók, mert a biztonság mindennél fontosabb. Amikor jelezték ezt a fővárosban működő hivatalnak, akkor a hatóság megszüntette az E.ON-nal szemben indított eljárást, mert az első határozat meghozatalakor nem volt tudomásuk arról, hogy milyen veszélyeket rejt magában az adott épület.

Mivel közben kedvező változások is bekövetkeztek, s részben megszüntették a balesetveszélyes állapotokat, 2017. december 1-jén visszakapcsolták az áramot. Azóta az E.ON nyilvántartása szerint semmilyen formában nem érkezett hozzájuk egyetlen egy reklamáció sem. Talán nem is fog, de ebben senki sem lehet biztos.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!