2015.05.07. 07:14
Átverik a boltban, vagy csak Ön volt figyelmetlen?
Élelmiszerek vásárlásánál előfordul, hogy pórul jár a vásárló. A trükközésnek több módjára is fényt derített a fogyasztóvédelem, de van, amikor figyelmetlenségből adódik a baj.
A vizsgálat tapasztalatai szerint leggyakrabban az élelmiszer-áruházláncokban, és a kisebb élelmiszerüzleteknél fordult elő, hogy többet mutatott a mérleg. Az élelmiszer-áruházláncoknál minden ötödikl, a kisebb élelmiszerüzleteknél minden negyedik próbavásárlásnál állapítottak meg többletszámolást az ellenőrök. A tapasztalatok szerint egy vásárlásnál átlagosan kétszáz forinttal kellett többet fizetni a szabálytalan mérés miatt. A vevők azonban más okból is úgy érezhetik, hogy csorbulnak jogaik. Mit mondanak a vevők? A hús- és hentesáruboltokban a legtöbben azt nehezményezték, hogy a csomagolópapírt is beleszámolják a súlyba. Néhány helyen ugyan, de már előfordul, hogy a mérleg –0,2 grammról indul, így a ráhelyezett papírral szabályosan, nulláról mér a műszer. Az egyik, nevének elhallgatását kérő kis élelmiszerbolt üzemeltetője azt mondja, 20 éve dolgozik ugyanazon a helyen, de nem kockáztat: a csomagolópapírra mindig rászámol egy-két dekát, a dobozos terméknél előre leméri a doboz, és annak súlyát levonja a termék súlyából.
Sok vevő kifogásolja, hogy a szalámi végét, a sonka madzagját, a fogyasztásra nem alkalmas részeket nem távolítják el az üzletekben az eladók. Akadnak vevők, akik a zöldségesnél a káposztatorzsát legszívesebben kidobatnák még a fizetés előtt: a boltosok azonban úgy vélik: amikor az árut szállításkor átvették, ők is kifizették. Ha kell, a vevő kérésére eltávolítják a nemkívánatos részt, de kifizetni ki kell, mert különben a boltosnak lenne veszteség. Ezért is nem árulják a salátát levelenként, pedig van, aki így kéri: de akkor a maradék lenne eladhatatlan. Ez pedig a boltosnak sem érdeke.
Sok esetben nagy éberség kell, hogy a vásárló észrevegye, a meghirdetett akció már egy darab termékre is igaz, vagy több azonos termék vásárlása esetén él-e a kedvezmény – mondja az egyik vásárló. Az áruházak azzal érvelnek, hogy elé kell olvasni a kiírást, még ha apró betűs is. Az akcióknál még nagyobb átverésnek számít, ha a 319 forintos áru például akciósan „csak” 359 forintba kerül. Egy nagyáruházban rendszeresen vásárló hölgy azt tapasztalta, hogy például a 199 forintra leszállított termék hamar elfogyott, ám helyére ugyanolyan, de 400 forintos áru került, de az akciós cédulát nem távolították el. A pénztárnál már ki veszi észre a túlfizetést?