Közélet

2012.02.06. 06:52

Betegszállítás: kérdések és homályban lévő válaszok

A folyamatos üzemanyagár-emelkedés miatt a betegszállítók is nehéz helyzetbe kerültek. Már az elmúlt évben is kétszer plusz támogatásra lett szükségük az államtól, és többen hitelfelvételre is kényszerültek.

Mudri Anna

Végképp ellehetetlenült a betegszállítók működése az év eleji drasztikus gázolajár-emelkedés hatására. Ahhoz, hogy a szervezetek továbbra is zökkenőmentesen elláthassák feladatukat, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) újabb segítséget kért a Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól (NEFMI) és a Gazdasági Minisztériumtól - tudatta szerkesztőségünkkel az MBOE. Az egyesület hozzátette, több szolgáltató már tavaly is hitelfelvételre kényszerült, és az amortizációs tartalékokból vásároltak üzemanyagot. Ideiglenesen segített, hogy a NEFMI kétszer nyújtott többlettámogatást a betegszállítóknak. Információink szerint idő közben megindult a tárgyalás a minisztérium és a MBOE között.

A helyzet kapcsán szerettük volna felmérni, hogy megyénkben hogyan tudnak működni a betegszállítók. A kérdéseinkkel azonban zsákutcába futottunk.

Az MBOE közleményét január 16-án kaptuk meg, telefonon azonnal jeleztük nekik, hogy megyei adatokra is szükségünk lenne. Kérték, hogy kérdéseinket e-mailban juttassuk el nekik, és fél órán belül válaszolnak. Január 17-én újabb telefon után érkezik a választ, hogy forduljunk a megyei szolgáltatóhoz, a Szent Borbála Kórházhoz. A kórháznak telefonos egyeztetés után küldtük el kérdéseinket, amelyekre késő délután azt a választ kaptuk, hogy a megyei egészségpénztár jogosult a válaszadásra.

Január 19-én újabb telefonos egyeztetés után, amelyben jelezték, hogy az országos szervezethez továbbítják a kérdéseinket, írtunk a megyei egészségpénztárnak. Január 25-én az országos egészségpénztár közölte, hogy nem tudják, mikor válaszolnak, mert "számlázási hét" van. Másnap azonban választ kaptunk, amelyből kiderült, hogy megyénkben három szolgáltató 21 gépkocsival dolgozik, amelyek 69 ezer esetben szállítottak. A finanszírozási összeg 2011-ben 162,2 millió forint volt. Jelezték, hogy az összes többi kérdéssel a NEFMI Egészségügyi Államtitkárságához forduljunk.

Január 27-én telefonáltunk az államtitkárságra, hogy milyen email címre küldhetjük el a kérdéseinket. Címet nem tudtak adni, csak a sajtóosztály telefonszámát, ám ezt a telefont nem vette fel senki. Ennek ellenére az államtitkárság központi címére írtunk. Január 30-án, mivel olvasási nyugta sem érkezett, ismét telefonáltunk a sajtóosztályra, ahol kaptunk egy élő e-mail címet is. Még aznap délután tájékoztattak arról, hogy kérdéseinknek csupán egy részét tudják megválaszolni, a többit tegyük fel közvetlenül a szolgáltatóknak. Nem sokkal később megérkezett a válasz, amely két korábbi közleményüket tartalmazta arról, hogy 2011-ben kétszer adtak többlettámogatást a betegszállítóknak.

Január 31-én ismét a Szent Borbála Kórházhoz, mint megyei koordinátorhoz fordultunk, hogy megyénkben kik a szolgáltatók. Kiderült, hogy a három szolgáltató közül kettő magáncég, egy pedig a kórház. A kérdéseinket mindhárom cégnek eljuttattuk. Egyikük már a telefonos egyeztetéskor jelezte, körülbelül két héttel késtünk el a kérdésekkel.

Február ötödikéig mindössze egyikük válaszolt. Ők azonban nem szeretnének nyilatkozni, nehogy hátrányba kerüljenek...

Amit meg szerettünk volna tudni

Komárom-Esztergom megyében hány szolgáltató, hány gépjárművel teljesít betegszállítást?

Mennyi a járművek átlagos futásteljesítménye?

A tavalyi két többlettámogatásból megyénkbe mekkora összeg került?

Megyénk szolgáltatói kényszerültek-e hitelfelvételre az üzemanyagár emelkedése miatt? Ha igen, milyen összegben?

Mekkora állami támogatásra volna szüksége ahhoz (valós és hiányzó összeg), hogy a betegszállítás teljesíteni tudja a feladatát?

Az amortizációs költségeket tudják-e fedezni, vagy ez a tartalék is elment az üzemanyagra?

Mennyi a járművek átlagos futásteljesítménye?

A tavalyi két többlettámogatásból megyénkbe mekkora összeg került?

Megyénk szolgáltatói kényszerültek-e hitelfelvételre az üzemanyagár emelkedése miatt? Ha igen, milyen összegben?

Mekkora állami támogatásra volna szüksége ahhoz (valós és hiányzó összeg), hogy a betegszállítás teljesíteni tudja a feladatát?

Az amortizációs költségeket tudják-e fedezni, vagy ez a tartalék is elment az üzemanyagra? -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!