Mária Valéria híd

2 órája

Így szaladt el 129 év a magyarokat összekötő híd mellett, amit kétszer is felrobbantottak

129 éve, szeptember 28-án avatták fel (először) az Esztergomot és Párkányt összekötő hidat. Aztán 1927-ben újra, majd 2001-ben. A Mária Valéria híd, bár sokáig csonkaként emlegették, túlélte a XX. század viharait.

Kemma.hu

1895-ben ezen a napon, szeptember 28-án avatták fel az Esztergom és Párkány közti hidat. A 129 éves Mária Valéria híd azonban nem egy, hanem három születésnapot is ünnepelhet, ugyanis az első és a második világháború idején is felrobbantották, és 2001-ben építették újjá. Képes összeállításunkban megmutatjuk, hogyan szaladt el a Duna felett átívelő híd mellette a huszadik század, és a legfrissebb, árvízi látképet is megmutatjuk a magasból. 

129 éve, szeptember 28-án avatták fel (először) az Esztergomot és Párkányt összekötő hidat. Aztán 1927-ben újra, majd 2001-ben. A Mária Valéria híd, bár sokáig csonkaként emlegették, túlélte a XX. század viharait.
A Helios lapátkerekes gőzhajó a Dunán, a Mária Valéria híd alatt 1931-ben
Forrás: Fortepan / Zádori Ferenc

Az évfordulót, immár hagyományosan most is megünneplik, és bár a reggeli a hídon elmarad, a hídfutás és hídgyaloglás nem. 

A hidat Feketeházy János tervezte, és 1894 februárjában a Cathry Szaléz hídépítő cég kezdte építeni. Az eredeti, öt nyílású, 496 méter hosszú acélhidat két év alatt építették fel. Az új vashidat, a régi hídtól 120 méterrel feljebb kezdték építeni, hogy a forgalmat a lehető legrövidebb úton a városközpontba vezethessék. Nevét Ferenc József és Erzsébet királyné (Sissi) legkisebb gyermekéről, Mária Valéria főhercegnőről neveztek el, aki Magyarországon született.

Többször is felrobbantották, de a Mária Valéria híd mindig újjászületett

Az első világháborút még átvészelte a híd, 1919-et azonban már nem: csehszlovák légionárusok felrobbantották a Párkány felőli nyílását. Nyolc évig tartott az újjáépítés, így 1927-től lehetett újra használni. Fontos összekötő kapocs volt a trianoni döntés értelemben akkorra már Csehszlovákiához tartozó Párkány és az akkori itteni megyeszékhely, Esztergom között.

A nyugalom nem tartott két évtizedik sem. 1944 karácsonyán a visszavonuló német csapatok robbantották fel a Mária Valéria híd középső részét. Húsz évvel később ült össze először a Magyar-Csehszlovák Közlekedési Albizottság, hogy megvitassa a híd jövőjét. Lényegében eredménytelenül, pedig 1987-ig többször tárgyaltak. Az 1980-as évek közepén civil kezdeményezésre létrehozták Esztergomban és Párkányban is a Hídbizottságot.

Érdekesség: a csonka híd (ahogy a helyiek hívták) közelében volt a P.Mobil vízi turnéjának egyik állomása is.  Végül a rendszerváltás után, 1999-re sikerült kormányközi megállapodásra jutni a szlovák kormánnyal a Mária Valéria sorsát, újjáépítését köszönhetően. 2000-ben kezdődtek a munkálatok.

2001-es cikk a Mária Valéria híd újranyitásáról
2001-es cikk a Mária Valéria híd újranyitásáról
Forrás: Dolgozók Lapja

2001. október 11-én avatták fel az újjáépített Mária Valéria hidat. Orbán Viktor magyar és Mikulás Dzurinda szlovák miniszterelnök Günter Verhaugen európai uniós bővítési biztossal együtt vágta át a két nemzet színeit viselő szalagot, annak jelképeként, hogy két hónap híján 57 év után újra összeköthette a Felvidéket és Magyarországot a Mária Valéria híd. Az avatás apropójából 2021-ben is visszatért a magyar kormányfő a hídhoz, megünnepelve az újjáépítés huszadik évfordulóját.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában