2024.09.05. 19:55
Egy iskolaigazgató pályája fej vagy írás alapon
Olykor-olykor egy tudatos, következetes életpálya irányát is a rá lehet bízni a szerencsére. Persze a szerencsét, mint tényezőt fokozott körültekintéssel kell kezelni, hiszen az élet nem lehet hazárdjáték, de egy nyugalomba vonult oroszlányi testnevelő és iskolaigazgató szemlátomást körültekintő volt.
Hartmann József nyugdíjas iskolaigazgató teraszán levő bordásfal és más sporteszközök a testnevelő énjéről árulkodnak. Az unokákat szolgálják.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Zetovics Mario
Hartmann József az oroszlányi 3-as számú általános iskolában tanult, majd az esztergomi Bottyánban érettségizett. A katonai szolgálatot követően a Testnevelési Főiskolán tanult. A diploma után más városokban tanított, de idővel visszatért Oroszlányba. Az Eötvös-szakképző iskola tanáraként érte a megtisztelő felkérés, hogy pályázza meg a hajdani 3-as, akkor már Ságvári-iskola igazgatói álláshelyét. 23 éven át, a négy évvel ezelőtti nyugdíjazásáig töltötte be ezt a tisztséget. A hat évtizede működő iskolának eddig három igazgatója volt. Ő volt a második iskolaigazgató.
Hartmann József lapunk munkatársait a házában fogadta.
– Az 1962-ben megnyílt 3-as számú általános iskolába jártam, ami 1986-ban Ságvári lett, 2012-ben pedig Hunyadi Mátyás – mondta. Idejárt a fiam és a lányom is.
A középiskola végén fejtörést okozott neki a pályaválasztás.
– Feldobtam egy kétforintost, hogy eldőljön, Műszaki Egyetem vagy Testnevelési Főiskola – mesélte. Az utóbbi lett. Nem bántam meg.
Aki nem szereti a gyerekeket, az ne menjen pedagógusnak
– summázta munkatapasztalatait.
Mindenkinél azt kell keresni, hogy miben lehet a legjobb
– tette hozzá. Ezért baj, ha a gyereket eltiltják a sporttól, mert rosszul tanul.
Nagyon jó alapot teremtett a tagozatos oktatásnak Csáki László, aki az iskola első igazgatója, s az ő matematikatanára volt, Az iskola 1973-tól testnevelés,1996-tól pedig hosszú évekig matematika tagozatosként működött.
Külön említette egykori munkatársát, Sherlein Márta tanítónőt, aki több matematikakönyv társszerzője. A módszereit csodálatosnak tartja.
Kezdő igazgatóként azzal foglalkozott, hogy a gimnáziumban lecserélt számítógépparkot megszerezze az iskolának. Ez a további irányt is megadta. A Ságvári a Promethean nevű informatikai cég három hazai bázisiskolájának egyike lett.
A láb mindig kéznél van
– idézte a szállóigét kapásból arra a felvetésre, hogy a mindennapos testnevelést akadályozhatja a tornaterem és a felszereltség hiánya. Az iskola 1997-re készen állt a mindennapos testnevelésre. Alapítványi támogatással, a szülőkkel építettek át helyiségeket.
– A pincékből kihordtuk a földet, aztán betonoztunk és vakoltunk. Megcsináltuk a „Tarzan-képzőt” a kicsiknek – mesélte. A másik helyiségben konditermet hoztunk létre. Ekkoriban öt iskolának gyártattam kondigépeket.
A nyugdíjas igazgató emlékeiben élénken él a 2008 és 2010 közötti időszak, amelyben vastagbélrákosan, kemoterápiás tubussal a nyakában, városi képviselőként is a három oroszlányi általános iskola teljes felújítása érdekében munkálkodott.
– Az elektronikai őrület előtt a fizikai aktivitás jellemezte a gyerekeket – mondta az iskola és a társadalom változása kapcsán. A mai szülő abban más, hogy gyakran hárítja át a felelősséget az iskolára – jegyezte meg a változás további jeleként.