Biztonságos közlekedés

2024.07.30. 19:50

Nem működött a sorompó, válaszolt a MÁV

Rendszeresen probléma Tatán, hogy nem működik Tóvároskertben a fény és félsorompó. A MÁV-ot kérdeztük, hogy mi okozza a meghibásodásokat.

Olvasónk még július 22-én, hétfőn jelezte, hogy nem működik se a fényjelző, se a félsorompó Tatán, a tóvároskerti vasútállomásnál. Mint írta: vonatok közlekedtek, úgy 15 kilométer/órával mehettek be az átkelőbe. Az esetről a MÁV-ot is megkérdeztük. 

Rendszeresen probléma Tatán, hogy nem működik Tóvároskertben a fény és félsorompó. A MÁV-ot kérdeztük, hogy mi okozza a meghibásodásokat.
Többször is volt már gond a tóvároskerti sorompókkal: májusban is megkerestük a MÁV-ot, mert több mint 20 percig nem engedte át az autósokat a sorompó
Fotó: Beküldött

Sajnos ez nem egyedi eset. A Kemma.hu is többször beszámolt arról, hogy a Tata és Baj közötti vasúti átjárónál hibásan működnek a sorompók. Legutóbb több mint 20 percen keresztül nem engedték át a kereszteződésen az autósokat. Sokan a leengedett sorompók ellenére is áthajtottak a síneken. 

Válaszolt a MÁV

Megkerestük a MÁV-ot, hogy megtudjuk, hogy most mi okozta a fennakadást, illetve ilyenkor mi az eljárásrend. Hogyan tudják biztosítani a közlekedők biztonságos átjutását. Ugyanis kisebb állomás révén több olyan vonat is van, ami lassítás nélkül robog tovább. 

– A tóvároskerti megállóhely közelében lévő fény- és félsorompó július 22-én, hétfőn 12:23-kor hibásodott meg. Munkatársaink gyors beavatkozásának köszönhetően, mindösszesen csak 6 percen át volt kikapcsolva a berendezés. A hiba okát még keresik a szakemberek – érkezett a MÁV válasza. Mint megtudtuk, a sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről.

Csak lassan haladhatnak

– A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, maximum 15 kilométer/órás sebességgel közelítik meg. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén úgynevezett üzemzavar állapotba kerül 6-10 perc után. Ez azt jelenti, hogy a közút felé akkortól nincs fényjelzés, vagyis a fényjelző készülék sötét. Ahol van csapórúd, ott a csukott állapotból a csapórúd is lassan felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése nélkül át lehessen haladni az átjárón – magyarázták a berendezés működését. A MÁV szerint a szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.

– A vasúti átjárón való áthaladásnál a magyar KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére. 

További vonatkozó KRESZ:

  • A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek.
  • A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha az - egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott - fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
  • Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
  • A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
  • Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában