2024.06.13. 11:38
Gyógyszervásárlásnál is számít a bizalom
Gyakran az internetet hívjuk segítségül, ha valamilyen fájdalom vagy betegség gyötör minket. A böngészőbe beírt kifejezésekből levonható statisztikák akár a gyógyszeripar számára is hasznosak lehetnek – derül ki a Világgazdaság cikkéből.
A Világgazdaság szerint egy tudományos kutatás is bizonyíték arra, hogy a betegek nemcsak az orvosoktól és a patikusoktól, hanem a Google-tól is válaszokat várnak, ha bármiféle egészségügyi problémájuk van. Sőt egy átfogó felmérés arra is rámutat, hogy a „fájdalom”, a „megfázás” és az „aranyér” kifejezéseket gyakran beírják a felhasználók a böngészőbe. A Publicis Groupe Hungary média- és kreatív ügynökség több szempontból is igyekezett felmérni a gyógyszervásárlási és fogyasztási szokásokat. A kutatás rámutatott, hogy gyógyszert akkor vesznek csak a betegek, amikor éppen szükségük van rá, tehát nem halmoznak fel készleteket és a hozzájuk legközelebb lévő patikát részesítik előnyben. Az árat is alaposan szemügyre szokták venni.
Potenciális vásárlóként jórészt az orvosok és a gyógyszerészek véleményére adnak leginkább, persze itt a bizalmi faktor is közrejátszik. Így ha nem látják a kedves, régi ismerősként elkönyvelt gyógyszerészünket, akkor másoktól kevésbé fogadják meg a jó tanácsokat. A lista harmadik helyén áll az internet, vagyis a világháló a gyógyszerek kapcsán is fontos információszerzési eszköz.
A vármegyénkben élő, gyógyszerész végzettségű Kárpáti Eszter lapunknak megerősítette, hogy a páciensek többnyire meghallgatják és el is fogadják a véleményüket, de van egy réteg, melynek tagjai ragaszkodnak a jól bevált készítményekhez.
– Ha egy patikus ajánl valamit és az a gyógyszer tényleg segített a betegeknek, akkor kialakul a bizalom. Ezután pedig sokkal jobban megfogadják a szakemberek véleményét. Az is előfordul, hogy a betegek például csak és kizárólag ugyanahhoz a patikushoz akarnak kerülni, aki már ajánlott számukra jól bevált termékeket – mondta.
Kárpáti Eszter megjegyezte: a vásárlók nem szokták elárulni, hogy utánajártak-e a problémájuknak és hogy a világhálón olvastak-e arról, hogy milyen gyógyszert kellene beszedniük. Ám az előfordul, hogy kész tényként közlik a patikusokkal, hogy mi a bajuk. Az is gyakori, hogy elmondják tüneteiket és aszerint kérnek tablettákat.
Szezonalitás azért megfigyelhető egyes termékek iránti keresletben és ő is tapasztalja, hogy biztonsági tartaléknak mintha kevesebben vásárolnának már fájdalomcsillapítókat. Az viszont előfordul, hogy a betegek inkább kivárnak és mégsem vesznek köptetőt, ilyenkor a gyógyszerek helyett az inhalálástól várják a javulást.
Árérzékenység
Kárpáti Eszter tapasztalatai szerint az ár gyógyszervásárlásnál erősen befolyásoló tényező, de azt sem szabad elfelejteni, hogy emberfüggő, hogy kinek melyik készítmény a leghatásosabb. Amennyiben egy drágább tabletta mulasztotta el a fájdalmat, akkor egy bizonyos réteg még akkor sem hajlandó más gyógyszert megvenni, ha a két termék ugyanazt a hatóanyagot tartalmazza és mondjuk az alternatíva ötödannyiba kerül az „eredetihez” képest. Mások viszont kifejezetten örülnek is annak, ha van fejfájás-csillapítótól egy olcsóbb fajta. Az idősebbek zárkózottabbak, ők nem nagyon engedik a helyettesítést. Gyakori, hogy ha hiánycikk a gyógyszer, akkor a betegek inkább felkeresnek több patikát, hátha valahol még hozzájuthatnak. Ám általánosságban véve a hónap vége felé járva azért inkább nyitottabbak az emberek az olcsóbb, helyettesítő termékekre.