2024.03.31. 09:11
Elkerülhető lehetett volna a súlyos tatai mentőbaleset?
A közelmúltban súlyos baleset történt Tatán, amikor egy mentőautó elé kanyarodott egy autós. A szirénázó jármű a kereszteződésnél lévő oszlopnak csapódott. A mentőbalesetnek két súlyos sérültje van.
Szirénázó mentőautó haladt március 22-én, 16 óra körül Tatán, az Ady Endre úton, a körforgalom irányába. Egy gyalogosgázoláshoz riasztották, azonban a sérülthöz már nem ért oda, ugyanis az egyik kereszteződésben egy autó kikanyarodott elé. A balesetben a mentőautóban ketten súlyosan megsérültek, értük két mentőhelikopter érkezett. Az elgázolt gyalogoshoz pedig új mentőt küldtek.
A súlyos mentőbaleset azonban egy kis körültekintéssel talán elkerülhető lett volna. Erre külön kampányban hívták fel tavaly a közlekedők figyelmét. Varga Mihály Sebestyén, a Komárom-Esztergom Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője a Kemma.hu kérdésére elmondta, hogy az "Együtt az utakon" kampány tavaly indult és a megkülönböztető jelzést használó gépjárművek és a többi közlekedő közti kapcsolatra igyekszik felhívni a figyelmet. Kampányban a tűzoltóság mellett a mentőszolgálat és a rendőrség is szerepet kapott.
– Mindenki megszólalhatott, elmondhatta a tapasztalatait. A kampány berkein belül készült egy reprezentatív kutatás is, ahol a normál hétköznapi forgalomban résztvevő autósokat kérdeztek meg nagy számban – mondta Varga Mihály Sebestyén, majd így folytatta: – A vizsgálat során pedig érdekes eredmények születtek. Például kevesen tudják azt, hogy az autósok több mint kétharmada hetente legalább egy alkalommal találkozik a forgalomban megkülönböztető jelzést használó gépjárművekkel. Ez egy nagyon magas szám. Az is kiderült a kutatásból, hogy minden tizedik autós sokszor nem tudja az erre vonatkozó KRESZ-szabályokat. Vagyis, hogy mit is kell ilyenkor tennünk autósként, hogy megkönnyítsük a kék lámpás autónak a továbbhaladását – magyarázta a szóvivő.
Hegedűs Zoltán tűzoltó őrmester gépjárművezető saját bőrént tapasztalja minden nap, hogy mire is kellene figyelni az autósoknak. Vannak tapasztalatai arról, hogyan reagálnak az autósok egy ilyen helyzetben.
A mentőbaleset is elkerülhető lehetett volna?
– Az első tapasztalatom, hogy amikor meglátnak egy megkülönböztető fény és hangjelzéssel közlekedő járművet bepánikolnak, illetve sokszor nem tudják, hogy mit kell tenni. Olyankor leszűkül a tudatuk, nem tudnak logikusan gondolkodni. A tűzoltójárműveknek a súlyuk többszöröse egy személyautóénak. Emiatt sokkal nehezebb megállni, sokkal hosszabb a fékút, illetve egy hirtelen irányváltásnak borulás lehet a vége. Ezért, amikor meglátnak egy ilyen járművet, és ők hirtelen fékeznek, az nekünk nagy probléma, mert többszörös súlyt kell megállítanunk az adott útszakaszon – mondta az őrmester. Hozzátette: a legjobbat azzal teszik, ha nyugodtak maradnak, jelzik, merre szeretnének menni, illetve merre szeretnének lehúzódni.
– Ha logikusan gondolkodnak, és az úttest két szélére húzódnak, akkor mi középen elférünk. Csak arra kellene figyelni, hogy nem egymással szemben kell megállni az úttesten, mert ott már nem biztos, hogy elférünk. Illetve, ha még van járdasziget, akkor nem a járdaszigetnél kellene félrehúzódni, mert ott sem fér el egy ilyen nagyobb méretű jármű – tanácsolta a tűzoltóautó vezetője. Kiemelte: a megkülönböztető jelzést használó járművek sofőrjei sem mentesülnek bizonyos szabályok alól, tehát nem okozhatnak balesetet.
– Ha mi ezt nem tudjuk elkerülni. Minket ugyanúgy felelősségre vonnak – szögezte le a tűzoltó. Hegedűs Zoltán tűzoltó őrmester a Kemma.hu podcastjében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak is több tanácsot is adott, hogyan közlekedhetnek biztonságosan, ha közeledik egy szirénázó jármű.