2024.01.12. 18:37
Telefont és hangszert is felejtettünk a vonaton, buszon - 281 tárgyat adtak le csak Tatabányán
A vármegyeszékhelyi leadópontok közül Tatabányán 2023-ban összesen 281 vonaton vagy Volánbusz-járaton felejtett tárgyat adtak le, ebből 171 került vissza tulajdonosához – tudtuk meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától.
Az állami vasúttársaság szerint az elmúlt években folyamatosan nőtt a vonatokon és buszokon felejtett használati eszközök, elektronikai készülékek és egyéb tárgyak száma, közülük a tavalyi évben már mintegy 21 500-at adtak a MÁV-VOLÁN-csoportnak. Az eredeti tulajdonosaik sokszor hiába várják, hogy visszakerüljön hozzájuk az elhagyott személyes érték, ám tavaly így is több mint 12 ezer tárgy jutott vissza az eredeti tulajdonosához.
A különböző közösségi oldalakon gyakoriak az olyan bejegyzések, melyek arról szólnak, hogy az üléseken, vagy az ülések közé becsúszva tárgyakat találnak a tömegközlekedést igénybe vevők. A kommunikációs igazgatóság arra is kitért, hogy:
leginkább telefonokat, pénztárcákat, bankkártyákat, iratokat, táskákat, bőröndöket, ruhaneműket, szemüveget, esernyőt vagy éppen ékszert felejtenek a járatokon az utasok.
Az elhagyott tárgyakat mintegy két éve közös adatbázisban kezelik, így az utasok ennélfogva is könnyebben érdeklődhetnek felőlük. A tárgyakat jórészt a jegyvizsgálók, buszsofőrök, a takarítók vagy az utastársak veszik észre és adják le a vasút-, illetve buszállomások forgalmi irodáiban, ahol nyilvántartásba is veszik ezeket.
Ha értékek szerint rangsorolnánk őket, akkor a néhány százezres tételt jelentő műszaki cikkek, mint például mobiltelefonok, okosóra, laptopok állnak az élen, de találtak az elmúlt években elektromos rollert, kerékpárt, sőt néhány hangszert is.
A tapasztalatok szerint a pénzt nem egyedül, hanem például pénztárcával, kabáttal együtt szoktak leadni. Fontos, hogy amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik a tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Végső soron, ha az utast nem tudják beazonosítani, nem keresi senki a fizetőeszközt, akkor a talált pénz a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerül.
A közleményben hangsúlyozzák, hogy egy talált tárgyat átlagban nyolc napig őriznek meg egy állomáson, majd további kilencven napig a kijelölt gyűjtőhelyen érhető el. A romlandó, senki által sem keresett élelmiszereket pedig végső soron megsemmisítik.
Adatbázisba kerülnek a tárgyak
A kommunikációs igazgatóság tájékoztatása szerint az adatbázisba bekerülő tárgyak rögtön szerepelnek a MÁVDIREKT rendszerében. Így könnyen meg lehet őket találni attól függetlenül, hogy állomáson vagy valamilyen járművön hagyta el az utas, ráadásul azért is hasznos, mert sok esetben a tulajdonosaik nem is emlékeznek, hol vesztették el őket.
Az éjjel-nappal hívható telefonszámokon (+36-1-349-49-49, Telekom hálózatából: +36-30-499-4999, Yettel hálózatából: +36-20-499-4999, Vodafone hálózatából: +36-70-499-4999) is érdeklődhetünk a régóta keresett tárgyaink iránt, melyeket a MÁVDIREKT által megadott helyszínen kaphatunk vissza. A visszaszolgáltatáshoz a jellemzők megadása mellett az egyértelmű beazonosítás is szükséges.