2023.11.10. 14:00
Egyiptomi sóval szórják idén a magyar utakat +fotók, videó
A Magyar Közút Zrt. idén is november 10-től a jogszabályi előírásoknak megfelelően, az ország teljes területén téli üzemmódra vált.
Péntektől tizenkettő órás váltott műszakokban, 0-24 órában álnak rendelkezésre a közút munkatársai
Forrás: 24 Óra
Fotó: Hagymási Bence
A Komárom-Esztergom Vármegyei Igazgatóság kettő mérnöksége, Kisbér és Esztergom után, Tatabányán is megtartották a 2023-2024-es télindító sajtóeseményt pénteken.
– Ilyenkor a gépek felkészítését, hadra foghatóságát vizsgáljuk, ezenkívül a személyi állomány számára is oktatásokat, képzéseket tartunk – kezdte Barabás Zsolt, a vármegyei igazgatóság vezetője.
Péntektől tizenkettő órás váltott műszakokban, 0-24 órában rendelkezésre áll, és ha az időjárás is úgy dönt, síkosságmentesít és hóeltakarít a kezelésébe tartozó harmincegy ezer kilométernyi közúthálózaton. Amint kilátásban van az igazi tél, a társaság beszámol minden tervezett intézkedéséről és felszereléséről. A Magyar Közút nyolcvan mérnökségén, tizenkilenc vármegyei és központi irányításán keresztül több mint kétezer-hatszáz munkatárs dolgozik ebben az esztendőben a téli üzemben. Ehhez hétszázkilenc hóekével felszerelt teherautó, százhetvenöt rakodógép és százhuszonnégy hómaró is társul majd. Rendkívüli időjárási helyzetekben pedig országosan hatszázötvenegy úgynevezett lehívható munkagépet is bevethet majd a közútkezelő.
Magyar Közút Zrt. sajtótájékoztatója a téli felkészülésről
Fotók: Hagymási BenceTatabányai mérnökség
A 2023-2024-es téli időszak induló számai a vármegyeszékhelyen: hét darab kombinált nehézgépjármű, sószóróval és hóekével felszerelve, kettő Unimog, kettő rakodógép, egy ZIL hómaró, egy bérelt kombinált gép, ezerhuszonhat tonna útszóró só, négy tonna kálcium-klorid granulátum, negyvenkétezer-ötszáz liter kálcium-klorid oldat, valamint egy tonna érdesítő anyag. A mérnökségnek együttműködési megállapodása van az Országos Meteorológiai Szolgálattal, saját útmeteorológiai hálózattal rendelkezik, a vármegyében tizenhárom ilyen állomás van.
– Általában mi próbáljuk megelőzni azt, hogy lefagyás legyen. Ha azt látjuk, hogy hajnalban lefagyás lesz, akkor mi más este vagy hajnalban elindulunk.
Az elmúlt években enyhébb teleink voltak, így a gépek használata is csökkenő tendenciát mutat.
– Mi is azt látjuk, hogy talán a felmelegedés érezhető a téli munkák során. Kevesebb számú úgynevezett havas napot regisztrálunk, illetve a síkos napok száma is, ahol nincsen hóeltakarítás, csak síkosságmentesítést végzünk, azok száma is folyamatosan csökken.
– Harminc-negyven éve használjuk síkosságmentesítésre az útszórósót. Alapvetően eddig ezt a környező országokból tudtuk beszerezni, vagy Románia területéről, az erdélyi részről, Parajdról, vagy Ukrajnából.
Az elmúlt mintegy három évben Ukrajnából szállították ide a sót, de a háborús helyzet miatt ez most nem megoldható. Románia pedig Nyugat-Európa számára is szállít, ezért másik útvonalat kellett keresniük a beszállítóknak. A magyar utakat így Egyiptomból származó sóval szórják majd, amely tengeri só lepárlásával készült.
Kemma.hu videó
- Kuglóf formából adventi koszorú? Retró megoldás, de lehetséges +fotók, videó
- Káosz Tatabányán: így vizsgázott a város az első havazásnál tavaly +fotók, videó
- Tyson eredt a fatolvajok nyomába +videó, fotók
- „Kati néni, nagyon szeretünk” – így üzentek kisdiákjai az elhunyt tanítónőnek +fotók, videó
- Új telelőhelyet keresnek a vadludak? +videó