Iszik vagy vezet

2023.08.03. 15:17

Górcső alá kerülhet a zéró tolerancia

A zéró tolerancia 2008-ban lépett életbe, azóta tilos a legcsekélyebb mennyiségű alkoholt is elfogyasztania a sofőröknek, mielőtt a volán mögé ülnének. Miközben a korábbi szabályozás egészen a 0,8 ezrelékes véralkoholszintig megengedő volt.

Petrik József

Forrás: Békés Megyei Hírlap

Fotó: Bencsik Ádám

Tizenöt éve, aki alkoholos befolyásoltság alatt autózik, annak ugrott a jogsija, és esetében az intézkedő szerv nem is mérlegelhet. A vezetői engedélyétől a helyszínen megszabadítja az ittas sofőrt a rend őre. Érdekes vagy inkább megdöbbentő, de egy ideje a zéró tolerancia a kerékpárosokra nem vonatkozik. Az aszfalton dülöngélő biciklis esetében a rendőrnek mérlegelési lehetősége van. Ne kérdezzék, miért! 

Néhány napja az a híresztelés kelt szárnyra, hogy az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás tilalmának lazításán dolgozik az Építési és Közlekedési Minisztérium. A tárcánál – állítólag – felmerült a zéró tolerancia felülvizsgálata. Ezzel szemben a Belügyminisztérium a szigor enyhítését határozottan ellenzi.

Ebben a témában kértük ki dr. Farkas Károly véleményét, aki hatvan éve vezet, és nem mellesleg a Magyar Autóklub régiós elnöke.

– Még a témában „megtartott” internetes szavazáson is részt vettem, és nemmel voksoltam – emelte ki az ismert szakember. – Legyünk őszinték, mi, magyarok, nem ismerünk határt. Ha egy sört meg lehetne inni, akkor abból biztosan három lenne. Az is egy botorság, hogy a borászok „követelik” a vezetés előtti alkoholfogyasztási szabályok enyhítését. Nosza, kérdezzük meg a sört gyártókat vagy a pálinkafőzőket is…!

A baleseti okok és az ital
A hivatalos statisztikák szerint a hazai közúti karamboloknak „csak” a harminc százaléka vezethetők vissza sebességtúllépésre, az esetek több mint kétharmada a sofőrök rossz, kései vagy hibás döntésének következménye. Ezt a megállapítást az illetékes minisztérium a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet adataira alapozta. Ezzel szemben, ami a fenti jelentésben nem szerepel, hogy az ittas gépjárművezetők okozzák a személyi sérüléssel járó balesetek mintegy 10 százalékát. Ez derül ki az egyik vezető biztosító összeállításából. Fontos tudni, hogy az ittas sofőrök által okozott balesetből fakadó károkat nem téríti a biztosító, sőt, akár több százezer vagy több millió forintot is követelhet a károkozón. 

A régiós elnök Németországot hozta fel példaként, ahol nincs zéró tolerancia, ám szinte azonnal hozzátette, a németek a legfegyelmezettebb közlekedőknek számítanak, míg mi magyarok genetikailag nem vagyunk jogszabálykövetők. Mégpedig kiemelkedően a közlekedésben. Nem véletlen, hogy az ügyben a közlekedési minisztérium is felmérést szándékozik készíteni. Megvizsgálnák a nemzetközi tapasztalatokat.

– A zéró tolerancia megtartása, megőrzése azért is kézenfekvő, mert egy ellenőrzés során a szondának nincs mit mérnie, nincs min vitatkozni – hangsúlyozta dr. Farkas Károly. – Mert aki autóba ül, annak valóban el kell döntenie előtte, hogy iszik vagy vezet. Ám időközben új veszély tűnt fel a sofőrök körében, a drogfogyasztás, amelynek legalább olyan – ha nem nagyobb és gyorsabb – a hatása az érzékszerveinkre, és így a járművezetésünk stabilitására, mint a szesznek. 
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában