2023.06.07. 14:21
A mozdulat fotósa ezúttal a roma embereket ábrázolta képein
Vidéki, falusi környezetben élő roma emberekről készült, csaknem harminc fotóval érkezett Esztergomba Olasz Ágnes, aki A mesélő című kollekcióját mutatta be a Kapcsolatok Háza galériájában. A Nemzeti Kulturális Alap, az Eurohíd Alapítvány, a Miniszterelnökség, a Bethlen Gábor Alapítvány, a Nemzeti Együttműködési Alap és mások által támogatott tárlat június 25-éig várja az érdeklődőket.
Sokan vettek részt a fotókiállítás megnyitóján
Fotó: P.Z.
Olasz Ágnes már korábban is járt képeivel Esztergomban, és kétszer is állított ki a Várhegyen lévő Rondella galériában. Ezúttal az autentikus falusi életkörülmények és főként természethez kapcsolódó, vagy éppen abban a közegben élő roma emberek, mint táj és portré egysége volt a fotók témája.
A kiállítást az Eurohíd Alapítványt képviselve Mécses Éva Hilda nyitotta meg, de azzal a mondhatni váratlan megoldással élve, hogy nem saját méltató gondolatait osztotta meg a publikummal, hanem az alkotónak feltett kérdésekre kapott válaszokból rajzolódott ki a tárlat anyagának célja, háttere. Mint a megnyitóból kiderült, a Nemzeti Kulturális Alap által kiírt „roma kulturális értékmegőrzés” tematikájú pályázaton indult és arra nyert Olasz Ágnes forrást, hogy elkészítse a most Esztergomban látható kollekciót.
A művész a feltett kérdésekre válaszolva elmondta, hogy számára a vidék azért is fontos, mert ő maga is ott él, falusi környezetben és számára ez az otthont jelenti. Mint a bevezetőből hallhatta a publikum, ez az „otthon” a zalai Szentliszlót jelenti, ahol jelenleg is él és alkot. Itt, ezen falu környékén, a mezőn és az erdőszélen készültek A mesélő című kollekció képei. A kérdés-felelet sorból az is kiderült, hogy a képeken látható főhős, Tóni, aki a fotók egy jelentős részén látható, korábban munkakapcsolatban volt az alkotóval a háza építésekor, illetve a fényképek további szereplői is Olasz Ágnes szülőfalujának közösségéből kerültek ki.
A művész elmondta, hogy a képeken szereplő roma emberek, férfiak, asszonyok, gyerekek, egy bizalmi, sőt talán baráti viszony alapján döntöttek úgy, hogy vállalják a művészi feladatot, a szép fények miatt zömében hajnali fotózást. Egyfajta műhelytitok feltárása volt az, amikor a fotós elárulta, hogy ő mozgás közben szereti fényképezni a képek alanyait, mert akkor – levetkőzve gátlást és esetleges pózolási kényszert – a lehető legtermészetesebbek. Olasz Ágnes elmondta, hogy a kompozíciókhoz külön ruhákat választottak ki a portré alanyainak, mely ruhák és esetleges kiegészítők, kellékek életük részei voltak, de ezúttal erős karaktert adtak nekik a beállításokkal, a rögzített mozdulatokkal.
Egy autodidakta pályája
Mint Olasz Ágnessel a megnyitó után folytatott rövid beszélgetésből kiderült, 30 évesen vásárolta első komoly fényképezőgépét, amellyel autodidakta módon kezdett el ismerkedni az első időkben, és kezdte meg alkotói pályafutását. Mint elárulta, először gyerekeiről, illetve maga által művelt kertjéről készített fotókat. A folytatásban már komoly szakmai, művészi inspirációt kapott Eifert János fotográfustól, akivel később Esztergomban közös kiállításon is szerepeltek. Olasz Ágnes arról is beszélt, hogy a kezdeti évek után fotósok közösségébe ment, hogy tőlük is sokat tanuljon, majd az évek során egyre inkább az ember és a szép mozdulat vált kiemelt jelentőségűvé alkotásain. így a mozgásban lévő emberek, vagy lovak is nagy hatással voltak rá eddig. Eddig öt önálló és mintegy harminc csoportos kiállításon szerepelt itthon és külföldön egyaránt.