2023.04.15. 23:32
Gyönyörű épületben tanulhatnak Neszmélyen a művészeti szakgimnázium tanulói
Gyönyörű környezetben található a megye egyik legszebb oktatási intézménye. Harminckettő évvel ezelőtt adták át Neszmélyen a Makovecz Imre tervezte, madár alakzatot formáló ma már Launai Miklós Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Művészeti Szakgimnáziumként működő intézményt. Az Autizmus Világnapoz kapcsolódó szemléletformáló eseményen látogattunk el az iskolába.
A méltóságteljesen a szárnyait széttáró hatalmas madárt formáló komplexum óriási ablakain láthatóvá válik a benti nyüzsgés
Forrás: 24 Óra
Fotó: SG
Az iskolához érve néhány percre megállásra készteti az embert a gyönyörű épület. A méltóságteljesen a szárnyait széttáró hatalmas madárt formáló komplexum óriási ablakain láthatóvá vált a benti nyüzsgés. Húsvét előtt érkeztünk, így a napsütötte ablakokban az ünnephez kapcsolódó dekorációk függtek.
– Áldás, békesség! – köszöntött a hatalmas aulában néhány pedagógus, majd széles lépcsőn vezettek fel a tanáriba. Az igazgatóval Dörömbözy Margittal beszélgettünk az iskoláról, annak szellemiségéről, s az ott folyó szakmai munkáról.
A településen jobbára reformátusok éltek és élnek ma is. Az iskola alapítója ezért a Református Egyház volt csaknem négyszáz esztendeje. Akkor a településen belül máshol folyt az oktatás, majd bővült a telephelyek száma, változott a fenntartó is többször, míg 2012. május 20–án visszatértek a gyökereihez, s a Tatai Református Egyházközség vállalta fel a működtetést.
Napirend
Reggelente áhítattal indul a nap az iskolában. A hatalmas aulában foglalnak helyet a diákok és a pedagógusok. A lelket egy ének nyitja meg, majd bibliai igeolvasás következik, amelyet sokszor a középiskolások olvasnak fel. A tízperces áhítattal kapcsolatos pozitív tapasztalásait is megosztotta az iskola igazgatója. Nagyon jó hatással van a gyerekekre, akiknek így van alkalmuk a reggeli rohanástól elszakadni. Megállni és lecsendesedni mind fizikailag, mind lelkileg.
Az intézménybe járó gyerekek számára a kisebb csoportok is hasznosak. Különösen azoknak, akik valamilyen különlegességgel élnek. Mindenféle szakértői véleménnyel találkoztak már, s a gyerekekkel utazó gyógypedagógusok foglalkoznak.
Az 1980–as évek végéig telephelyek között vándoroltak a tanárok. Ezt a gyönyörű épületet 1991–ben adták át. A korábbi iskolaigazgatónak kiváló kapcsolata volt Makovecz Imrével, a Kossuth– és Ybl Miklós–díjas építésszel, aki jelképes összegért álmodta meg a „boldogság kék madarát” a neszmélyieknek. A feladat határozta meg a formát. A kiváló építész hatalmas madarának két szárnyában helyezték el az osztálytermeket, az agya a tanári, s a bögye a könyvtár. Az óriási közösségi tér, az aula pedig kiváló teret nyújt a közösségi programoknak, a közös imának.
– A Makovecz által megálmodott komplexumból csak a főépület készült el. Hiányzik a tornaterem, a négy tantermes napközi, a szolgálati lakás és a technika terem. Jelenleg 220 diákunk tanul nálunk, közülük százan az általános iskolai részen. Évfolyamonként egy–egy kis létszámú osztály biztosítja a családias légkört a gyerekeinknek.
A szerencsésebbek akár tizenkét évig koptathatják itt a padokat. A középiskola fő profilja is többször változott az elmúlt évtizedekben.
– A középiskolát 2005–ben indították el. Képeztünk szakácsokat, pincéreket, de nem álltak rendelkezésre szakmai műhelyek, így el kellett gondolkodni a folytatáson. Öt évvel később kerültem ide, s mivel rajz és vizuális kultúra a szakterületem, így megpróbáltam lehetőséget keresni ezen a területen. A művészeti középiskolai oktatást találtam, mint lehetőséget, megnéztem, hogy 60 kilométeres körzeten van–e olyan középiskola, ahol a párhuzamos művészeti képzés szerepel a fókuszban. Kiderült, hogy csak alapfokú iskolákban mélyíthetik tudásukat a gyerekek. Kidolgoztam a szakmai programot, s közben kezdtünk lassan lépkedni az egyház felé is, akik támogatták ezt az elképzelést.
Névadás
Az iskola 2005–ben vette fel Launai Miklós nevét, aki Nagy Lajos király nevelőjeként írta be nevét a történelembe. 1339-ben az Árpád–ház kihalása /1301/ után az Anjou-házból származó Károly Róbert Nesmel birtokot, – mint utód nélkül kihalt család vagyonát, a dunai rév– és az országúti vámmal, halászati joggal és a szigetekkel – Miklós comesnek /grófnak/ adományozza. Launai Miklós így birtokai után felveszi a Neszmélyi nevet, ezért a későbbi iratokban Neszmélyi Miklósként szerepel, s elsőként vitte hírünket szerte az országba.
Erzsébet királyné /Nagy Lajos anyja/ 1332–ben hívta a visegrádi udvarba Launai Miklóst, fia Lajos herceg nevelésének irányítására. 12 évig oktatta, nevelte az ifjú herceget, s 1344–ben tanítói működését befejezve a már királlyá koronázott Lajos, titkos kancellárjának nevezte ki. Később esztergomi kanonok, majd pécsi püspök lett, Neszmélyt pedig a király hűséges szolgálatáért birtokul kapta.
Tizenegy éve indult el grafikai képzés. A megye bármely pontjáról érkezhetnek diákok, akik huszonnégy–huszonhat fős osztályokban mélyíthetik tudásukat a művészeti szakgimnáziumban, melynek végén szakmai vizsgát tesznek és grafikus végzettséget is szerveznek.
A középiskolások sokféle gyönyörű rajzot készítenek. Az igazgató szakmai sikerekről is beszámolt.
– Szerencsére egyre népszerűbb az intézményünk, egyre több helyen ismernek már bennünket. Sok országos versenyen veszünk részt. Tavaly az országos Eurosskill grafikai versenyen első lett Nagyfi Máté tanulónk, aki már készül az őszi nemzetközi európai megmérettetésre Gdansba. Az elmúlt évben vándorkiállítást is szerveztünk a szakgimnázium indításának tizedik évfordulója alkalmából. Nagy sikere volt. Büszkék vagyunk a gyerekeinkre, akik igyekeznek a szakmájukban elhelyezkedni.
Szemléletformálás
A Launai Miklós Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Művészeti Szakgimnázium gyakran hív külső előadókat az intézménybe.
Az Autizmus Világnapjához kapcsolódóan április elején e láthatatlan különlegességgel élők elfogadását támogató programok kerültek a középpontba. Autizmus szakértőjük, Lunacsek Gabriella vendége volt Brokés Judit szakértő, aki érdekes foglalkozással mutatta be a gyerekeknek, hogy miként látják a világot az autizmussal élők.