művészet

2019.03.26. 15:02

Giccs és art keveredik az elismert esztergomi fotográfus alkotásaiban

Kovács Melinda alkotásai május végéig tekinthetőek meg az esztergomi Keresztény Múzeumban.

P. O. Z.

Emlékezet címmel mutatta be új kiállítását március 23-án Kovács Melinda, Balogh Rudolf-díjas, esztergomi fotográfus. A Keresztény Múzeum földszinti galériájának három helyiségében elrendezett tárlatról az alkotó többek között így vallott:

„A mostani Emlékezet tematika a 2008-ban készült „Logó” sorozatból indul ki és felfedezhető benne több más előkép is, amelyet mélyebben kibontok ezúttal. Jézus szenvedéstörténetét járom körül a Megváltó és Mária sajátos nézőpontjából.”

Fotóin szándékosan mutatkoznak meg a szélsőségek (Fotó: P. O. Z. / 24 Óra)

Kovács Melinda fotográfus művészete, alkotói, ábrázolói megoldásai, kompozícióinak üzenete hosszú évek óta segítik a fogékony néző elmélyülését. Technikájáról elárulta, hogy a képeket úgynevezett motívum makettekről készítette, s az ezekről készült felvételek módosított változatait láthatják a nézők.

Most bemutatott művei láttán nem könnyed feloldás, hanem értő nyugvópontra térés és sokszoros gondolatszületés várható. Szívesen írnám azt, hogy a most bemutatott, Emlékezet című kiállítás képei meditatívak, hiszen ez a kifejezés – főként a mostani böjti időszakra vonatkozóan – a katolikus egyház berkein belül is gyakran használatos szó, de ezek a fotók sokkal rétegzettebbek, mint, hogy csupán egyfajta szellemi, spirituális alászállás táptalajai legyenek.

A fotográfus kompozícióinak üzenete hosszú évek óta segítik a fogékony néző elmélyülését (Fotó: P. Z. / 24 Óra)

A kompozíciók a keresztény, Krisztuskövető hit koncentrikus belsejébe visznek, oda, ahol megérthetjük hitünk forrását, Krisztus értünk való szenvedésének célját, és a saját szenvedésünk hitpróbáját.

A rendkívül intenzív kisugárzású alkotásokról a megnyitón méltató Máthé Andrea esztéta is erről beszélt egyebek mellett, amikor így fogalmazott: „Idők, korszakok, értelmezések találkoznak ezeken a fotókon, és a köréjük rendezett fotók együttesének jelképein. A kép, a fénykép, a ráhagyatkozás, a szenvedésnek kitettség együvé tartozását áttetszően, átláthatóan mutatja meg. (…)

Kovács Melinda fotói május 26-ig tekinthetőek meg a Keresztény Múzeumban (Fotó: P. Z. / 24 Óra)

Olyan képi oppozíciókat és paradoxonokat hoz létre fotóin, amelyek az emléktárgyi giccs és az artisztikusan berendezett képi világ között oszcillálnak. Mindezzel a nézőt arra készteti, hogy nézzen szembe azzal, hogyan és hol helyezi el magát ebben a hagyományban.

Még pontosabban: fotói kérdéseket tesznek fel. El tudja-e, és hogyan tudja elhelyezni magát az ember abban a liturgikus tradícióban, amely ezekkel a jelképekkel, például a kehellyel, a letakart kereszttel, a szívvel, a vérrel, a töviskoszorúval jeleníti meg magát?

Fotóin szándékosan mutatkoznak meg a szélsőségek: a légies könnyedség, a naturális nyersesség, az éles megütköztető erő és a képet alakító szelídség, a groteszk szépség és a csúnyaság által alakított tárgyak együttese.”

Kovács Melinda fotói május 26-ig tekinthetőek meg a Keresztény Múzeumban.

Egy gazdag pálya íve

Az 1969-ben született Kovács Melinda, szülőhelyén Esztergom él és dolgozik. A Magyar Fotóművészek Szövetségének, a Magyar Művészeti Akadémia Köztestületi, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a HUNGART-nak és az Esztergomi Művészek Céhének tagja.

1992-től 10 ösztöndíjban részesült, köztük többször is a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásaként. Több, mint 60 egyéni és csoportos kiállítása volt Magyarországon illetve külföldön. 2012-ben megkapta a Magyarországon legnagyobbnak számító fotográfus elismerést, a Balogh Rudolf-díjat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában