2024.08.14. 09:32
Komáromnál és Ászárnál is törték a sorompókat a nyergesvontatók
Vádat emeltek a szlovák és a lengyel sofőrökkel szemben. A sorompótörő két férfi pénzbüntetést kaphat tetteikért.
A Tatabányai Járási Ügyészség a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétség miatt folytatott két ügyben emelt vádat azon elkövetők ellen, akik nyergesvontatójukkal letörték egy-egy vasúti átjáró félsorompóját.
Az egyik ügyben a szlovák férfi 2023. január 23-án, 13 óra 54 perc körüli időben egy nyergesvontatóból és a hozzákapcsolt félpótkocsiból álló járműszerelvényt vezetett a 13. számú főúton, az M1-autópálya felől Komárom irányába. Az elkövető útja során nem fokozott óvatossággal közelítette meg a fény- és félsorompóval biztosított vasúti átjárót, ezért későn észlelte a vasúti átjárót biztosító fényjelző készülék tilos jelzését. Emiatt a járműszerelvénnyel fékezése ellenére is a vasúti átjáróba hajtott, és a síneken megállt, miközben a vasúti átjáróban lévő "A" jelű félsorompó a járműszerelvény félpótkocsijára csukódott és letörött. Ezt követően a férfi kihaladt a vasúti átjáróból és az úttesten néhány másodpercre megállt, majd a helyszínről adatai hátrahagyása és a hatóságok értesítése nélkül elhajtott.
A második ügyben a lengyel férfi február 15-én, 11 óra 5 perc körüli időben, egy nyergesvontatóból és a hozzákapcsolt félpótkocsiból álló járműszerelvényt vezetett Ászár lakott területén Kisbér irányába. Közlekedése során a Köztársaság utcában található, fény- és félsorompóval biztosított vasúti átjárót nem fokozott óvatossággal közelítette meg, ezért a fényjelző berendezés tilos jelzésének észlelése ellenére – mivel attól tartott, hogy egy erősebb fékezés esetén az általa szállított 22 tonna rakomány leborul – a vasúti átjáró előtt nem állt meg, hanem 30 kilométer/órára csökkentette járműszerelvényének sebességét és abba behajtott. Ennek során a fény- és félsorompó „B” jelű csapórúdja a járműszerelvény vontatmányára csukódott és letört. Az ütközést követően az elkövető a helyszínről elhajtott, majd őt a rendőrség néhány perccel később Bakonysárkány lakott területén kívül elfogta.
A MÁV Zrt. szakemberei rövid időn belül mindkét esetben helyreállították a vasúti átjárót biztosító sorompót. A balesetek során személyi sérülés nem történt, a vasúti forgalomban késés nem következett be, de a férfiak cselekményei nyomán az átjárók biztosítási módja alacsonyabb szintre került, a letört csapórúd a helyreállításig hiányos jelzést tudott csak biztosítani, ezért más, vagy mások életét, vagy testi épségét sértő baleset bekövetkezésének reális veszélye alakult ki.
Dr. Stoller Katalintól, a megyei főügyészség helyettes szóvivőjétől megtudtuk, hogy az első ügyben vádiratában arra tett indítványt, hogy a Komáromi Járásbíróság tárgyalás nélkül a bűncselekményt beismerő, büntetlen előéletű szlovák férfival szemben pénzbüntetést, míg a második ügyben a bűncselekményt beismerő, büntetlen előéletű lengyel férfival szemben pénzbüntetést és közúti járművezetéstől eltiltást szabjon ki.