2023.06.16. 13:10
Helikopterrel nézi meg a bíró a vértesszőlősi siklóernyő-tragédia helyszínét
Helyszíni szemlével folytatódhat a vértesszőlősi siklóernyő-baleset tárgyalása. A bíró helikopterről akarja megnézni a tragédia területét.
A mentést végzők rádiózásáról készült felvételek meghallgatásával folytatódott a három évvel ezelőtti vértesszőlői siklóernyős tragédia tárgyalása. Az ügyben már korábban meghallgatták a szemtanúkat, illetve több szakértőt is. A Fővárosi Törvényszék Sajtóosztályának tájékoztatása szerint legközelebb, a tragédia három éves évfordulójának napján a helyszínen fog folytatódni a bizonyítási eljárás. Vagyis helikopterről fogják megnézni, ugyanabban az időpontban, ugyanolyan időjárási körülmények között, hogy mit láthattak a pilóták a magasból a mentés során. Ha az időjárás nem lesz megfelelő, a helyszíni szemlét elnapolják.
Mint arról korábban beszámoltunk: három évvel ezelőtt történt az a tragikus eset, amely során a siklóernyős egy 20 méter magas fán akadt fenn Vértesszőlősön. Az eset során az MH Pápa Bázisrepülőtérről érkeztek a helyszínre, azonban a légi mentést nem tudták végrehajtani. Kiderült, hogy a parancsnok a mentés során, miután a csörlőzést veszélyesnek ítélte meg – többszöri rárepülést követően a helikopterrel elkezdte megközelíteni a siklóernyőst, hogy a fedélzetről egy hatvan méter hosszú alpinkötelet engedjenek le neki, amelynek segítségével a saját erejéből a talajra ereszkedhet.
Azonban nem volt elég körültekintő, az egyre közeledő helikopter olyan mértékű turbulens légáramlatot keltett, hogy a siklóernyős nem bírt a fán maradni. Az esés következtében a férfi életveszélyesen megsérült, majd egy hónappal később életét vesztette, míg a földön tartózkodó mentőtiszt a lezuhant ágak miatt 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett.
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség légi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt emelt vádat az állami légi jármű parancsnoka – egyben pilótája – ellen a Fővárosi Törvényszék Katonai Tanácsánál. Az ügyészség szerint a vádlott cselekményével gondatlanságból veszélynek tette ki a sértettek, valamint a mentés helyszínén a földön tartózkodó személyek életét, testi épségét. Vádiratában az ügyészség arra tett indítványt, hogy a bíróság ítélje a katonát végrehajtásában próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztés büntetésre és határozott időre tiltsa el a légi járművek vezetésétől.
A vád szerint a pilóta 2020. július 5-én parancsnokként kutató-mentő szolgálatot teljesített egységével egy honvédségi helikopter fedélzetén. Az egység riasztást kapott arról, hogy Vértesszőlős közelében egy siklóernyős a fák közé zuhant, ezért légi mentésre van szükség. A terhelt a helyszínen a kutató-mentő koordinátortól azt az utasítást kapta, hogy várjon a mentéssel, mert először a katasztrófavédelmi egység próbálja lehozni a férfit a fáról. Amikor ez nem sikerült, akkor a koordinátor utasítást adott arra, hogy a helikopteres egység a mentést csörlőzéssel kezdje meg.
A vádlott jelezte, hogy ez a fák lombkoronája miatt veszélyes, nem hajtható végre. Ezt követően a koordinátor javaslatára alpinkötél leengedésével próbálkoztak, amellyel az ekkor még sértetlen siklóernyős a földre tudna ereszkedni. A vádlott elkezdte a helikopterrel megközelíteni a siklóernyőst anélkül, hogy a mentési körülményekről, így különösen a forgószárny keltette légáram mértékéről tájékozódott volna.
A helikopterrel a függeszkedési magasságot folyamatosan csökkentette és egyre közelebb repült a sértetthez, ezzel a művelettel azonban olyan mértékű turbulens légáramlatot keltett a helikopter rotorlapátjával, ami a faágak letörésével, majd a fán lévő siklóernyő belobbanásával járt. Ennek következtében a légörvény és siklóernyő súlya letörte azt a faágat, amelyen a sértett tartózkodott, aki emiatt a földre zuhant. Az esés során a férfi életveszélyesen megsérült, majd egy hónappal később a kórházban életét vesztette. A lehulló faágak miatt megsérült egy mentésben részt vevő mentőtiszt is. Az ügyészség a vádlottat légi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétségével vádolja.