tudatos vásárlás

2020.10.10. 13:23

Egyelőre nem pörög az e-kereskedelem

A koronavírus-járvány szeptemberben jelentkező második hulláma nem okozott újabb kiugrást az e-kereskedelmi forgalomban. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál adatai szerint az előző hónaphoz képest szeptemberben 4,5 százalékkal csökkent a kereslet a web­áruházak termékei iránt.

Mórocz Károly

Forrás: Shutterstock

A tavaszi első hullám meghatározó hatást gyakorolt az online kereskedelemre. Márciusban 20, áprilisban pedig csaknem 40 százalékos forgalomnövekedést mértek februárhoz képest. A második negyedévben az online kereskedelem mintegy 35 százalékkal produkált nagyobb forgalmat, mint az előző év hasonló periódusában. Júliusban és augusztusban ez a forgalomtöbblet már nem jelentkezett, a piac visszaállt a koronavírust megelőző szintek közelébe.

– Kisebb növekedést a háztartási gépeknél, a számítástechnikában és szezonváltás miatt a ruházati termékeknél észleltünk, ám összességében a teljes kereslet 4,5 százalékos csökkenését tapasztaltunk augusztushoz képest – mondja Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.

A második online vásárlási hullám elmaradása több okra vezethető vissza. Egyrészt a home office és a folyamatos otthonlét pluszigényeit, kényelmét szolgáló tartósabb termékeket nagyrészt már tavasszal megvásárolták, másrészt eddig a hagyományos üzletek szabadon látogathatók maradtak, így onnan ezúttal nem terelődött át számottevő pluszkereslet.

Ebben az évben az otthoni lét pluszigényei kiemelkedően érintették a sporteszközöket. Szobakerékpárból csaknem háromszor, trambulinból négy és félszer, futópadból ötször annyi termék fogyott, mint a tavalyi év első kilenc hónapjában. A kiugró forgalom mindhárom termék esetében áprilisban volt. A kenyérsütőknél 44-szeres, webkameráknál 24-szeres a szorzószám. Mivel ilyen irányú igényeiket a vásárlók már tavasszal kielégítették, a szeptemberi forgalma ezeknek a termékeknek már alig mozdult.

Számos termék jelentős visszaesést szenvedett el. Kézitáskából és bőröndből 35, óra-ékszerből 32, míg ruházati termékekből 30 százalékos volt a kereslet csökkenése.

– Ha a karácsonyi időszak előtt a kormányzat nem vezet be újra részleges, vagy teljes boltzárat a járványhelyzet miatt, az online kereskedelemben nem várható újabb jelentős ugrás a következő hónapokban sem, a tavalyi bázisidőszakhoz viszonyítva – tette hozzá az Olcsóbbat.hu szakértője. – A munkahelyek időszakos, vagy tartós elvesztése, a közeljövőt övező bizonytalanság és a lakosság közérzete egyaránt azt vetítik előre, hogy az év végére, az adventet is ideértve, visszafogottabb költekezést látunk majd az e-kereskedelem szegmensében is. Egyre inkább előtérbe kerül ismét a tudatos vásárlás.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!