Ország-világ

2020.11.03. 07:10

A bankok azoknak is segítenek, akik kiesnek a moratóriumból, de nem tudnak fizetni

Amennyiben a törlesztési moratóriumban lévő ügyfél egyik kedvezményezetti kategóriába sem fér bele, és 2021. január 1-jétől nem tud fizetni, akkor részt vehet a hitelt folyósító bank saját adósságrendező programjában.

Budapest, 2017. július 31. Egy ügyfél tárgyal az ügyintézővel az MFB Pont közvetítői hálózat újonnan megnyitott fiókjában az MKB Bank Váci utcai székházában 2017. július 31-én. Összesen 750 milliárd forint fejlesztési forrás lesz elérhető a kibővített MFB Pontok hálózatánál hitelprogramok keretében 2020-ig a kis- és középvállalkozások és a lakosság számára. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Forrás: MTI Fotó

Fotó: Máthé Zoltán

A hiteltörlesztési moratórium 2021. június 30-ig való meghosszabbításának részleteiről szóló törvény megszületése után most az a következő kérdés, vajon mi lesz azokkal az ügyfelekkel, akik nem kapnak haladékot, ám nem biztos, hogy januártól el tudják kezdeni a törlesztést. A bankoknál rendszeresen, a moratóriumtól függetlenül használatos adósságrendezési módok megoldást jelenthetnek, míg az érvényes hitelszerződés felmondását a törvény ugyancsak a jövő év első felének végéig tiltja – írja a Magyar Nemzet.

Amennyiben a törlesztési moratóriumban lévő ügyfél egyik kedvezményezetti kategóriába sem fér bele, és 2021. január 1-jétől nem tud fizetni, akkor részt vehet a hitelt folyósító bank saját adósságrendező programjában – erre már a hiteltörlesztési moratórium meghosszabbításának részleteit tartalmazó törvény elfogadásakor felhívta a figyelmet a lapnak adott interjúban a Magyar Bankszövetség elnöke. Mint Jelasity Radován elmondta, a bankok a közeljövőben minden érintett ügyfelet megkeresnek, és tájékoztatják őket arról, hogy az év végén lejár a hiteltörlesztési moratórium.

Azok számára, akiknél felmerül a fizetésképtelenség veszélye, a bankok igyekeznek majd – saját megoldás keretében – több lehetőséget felkínálni annak érdekében, hogy végül képesek legyenek törleszteni.

Egyetlen banknak és a felügyeletnek sem érdeke, hogy az adós szempontjából negatív következményekkel járjon bármely hitelügylet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) még egy évvel a koronavírus-járvány kirobbanása előtt ajánlást adott ki a fogyasztókkal szembeni követeléskezelés kiemelt fontosságáról. Ezt idén áprilisban egy vezetői körlevéllel is megtámogatták, amelyben a hatóság felhívta a bankok figyelmét, hogy a járvány alatt szigorúbban monitoringozzák az ügyfeleiket, így időben észlelhetik az egyes ügyfelek helyzetében bekövetkezett negatív változásokat, és kialakíthatnak egyedi megoldásokat. Később, amikor a felügyelet szeptemberben bekérte a hitelintézetek adatait, már jól látszott, hogy az intézmények többsége átalakította a monitoring-folyamatait és azok rendszerét – hangsúlyozták a Magyar Nemzet kérdésére az MNB-nél. A végleges programok kidolgozása az utolsó negyedévben várható.

Arra vonatkozóan, hogy hány ügyfelet érinthet jövő januártól az egyéni adósságrendezés problémája, egyelőre csak becslések vannak. Elvileg valamennyi bank érintett lehet, kiemelten a nagyobb lakossági, illetve kis- és közepes vállalkozói ügyfélkörrel rendelkezők. A hitelintézetek már meglévő gyakorlata alapján különböző fizetéskönnyítési megoldások jöhetnek szóba. A leggyakrabban a futamidőt szokták meghosszabbítani vagy a lejáratig újabb türelmi időt engedélyeznek az adósnak. A bankok minden egyes esetben az ügyfélre szabott, kétoldalú megállapodást igyekeznek kötni.

Az ország két legnagyobb fiókhálózatú bankja közül a Takarékbank alapvetően az említett két megoldást favorizálja, hiszen mindkét félnek érdeke, hogy ha nem is az eredeti ütemterv szerint, de az adós vissza tudja fizetni a kölcsönt – jelezte a lap megkeresésére a hitelintézet, ahol azzal számolnak, hogy náluk csak kismértékben nő 2021 januárjától a nem teljesítő hitelek aránya. Főként azért, mert lakossági ügyfélkörükben felülreprezentált a stabil munkahelyen, valamint az olyan szakmákban dolgozó alkalmazotti kör, amelyet a válság hatása nem érintett érzékenyen. Ez utóbbi igaz a vállalati ügyfélkörre is.

Az ugyancsak kiterjedt országos fiókhálózattal rendelkező OTP-csoport jelezte, hogy náluk is vannak már jól bejáratott adósságrendező megoldások: az adós egyedi engedéllyel részletekben is visszafizetheti a hátralékot a havi törlesztőrészleten felül, szerződésmódosítás nélkül; vagy tőkésíthetik a tartozás összegét, ehhez viszont módosítani kell a szerződést. Az OTP-csoport szerint a moratórium meghosszabbításával kapcsolatban azonban további, pontosító részletszabályok megalkotására van szükség. Ezek megismeréséig a hitelintézet az érintett ügyfelek türelmét kéri.

Borítókép: Egy ügyfél tárgyal az ügyintézővel az MFB Pont közvetítői hálózat újonnan megnyitott fiókjában az MKB Bank Váci utcai székházában 2017. július 31-én.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!