2018.09.20. 07:00
Csak akkor hívjuk a segélyhívó számot, ha valóban baj van
Évente mintegy ötmillió hívás érkezik a 112-es segélyhívó számra. Azonban csak minden ötödik telefonáló számol be valódi vészhelyzetről. Négymillió fals hívás a sürgős beavatkozást igénylő esetektől vonja el a kapacitást.
Forrás: police.hu
Egy videós kampányfilmben közös üzenettel fordult a rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem a lakossághoz: arra kérik az embereket, hogy csak tényleges vészhelyzetben hívják a 112-es segélyhívó számot. A felhívásra azért van szükség, mert a segélyhívó központokba beérkező évente mintegy ötmillió hívásból csupán egymillió esetben van szükség valóban sürgős segítségnyújtásra.
A kampányfimett Janklovics Péterrel forgatták, és az olyan helyzetekre hívja fel a figyelmet, amelyeket nem az életmentők dolga megoldani:
Bálint László, Komárom-Esztergom megye vezető mentőtisztje elmondta: hozzájuk a segélykérő központból már szűrt feladatok érkeznek. A központ csak azokat az eseteket kapcsolja tovább, amiknél a kikérdezési protokolljukon végigmenve megállapítják, hogy valóban mentőre van szükség. A 112 központjai ezáltal hasznosak a számukra, mert kiszűrik azokat a hívásokat, amelyekkel nincs dolguk, így több energia jut a valódi vészhelyzetekre.
Bálint László ugyanakkor elárulta: nem mindig lehet kiszűrni a vaklármákat. Ha valaki szándékosan téves bejelentést tesz, az csak a helyszínen derül ki. Az ilyen megtévesztések egyébként automatikusan feljelentést vonnak maguk után, mert akadályozzák a szolgálatot teljesítőket a feladatuk ellátásában.
És hogy milyen infantilis kérdésekkel fordulnak a telefonálók a 112-höz? Hallgassuk meg ebben az összeállításban:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=6ZgrKihMw9A
Megkérdeztük: ön hívta már a 112-es segélyhívót?
Ruska Károly: – Szerencsére még sosem kellett a segélyhívó központot tárcsáznom. Egyébként kizárólag vészhelyzetben hívnám őket, szórakozás céljából semmiképp. Az ismerőseim között sem emlékszem senkire, aki heccből telefonált volna. Sok a szórakozott ember. Hallottam már sok mindent, de ilyet még soha.
Dulics Bettina: – Sosem hívtam még a segélyhívót, szerencsére nem volt rá szükség. Emberekkel foglalkozom, úgyhogy sok furcsaságot láttam már. El tudom képzelni, hogy pusztán a hecc kedvéért is telefonálnak. Csak akkor telefonálnék, ha én vagy valaki veszélyben lenne, vagy mondjuk tűz keletkezne valahol.
Kercsényi Antal: – Egyszer már hívtam a 112-t, de nagyon körülményes volt. A Balaton partján észrevettem, hogy az őszi, hideg vízben felborult egy szörfös és bajban van. Ott kellett lennem és be kellett számolnom az eseményekről a központnak. Csak akkor mehettem el, amikor végül kiért a segítség és kimentették a szörföst