2023.08.31. 07:29
A borászok kérése ellenére sem lazított a kormány az ittas vezetés büntetésén
Statisztikák szerint Európában átlagosan tízóránként követel emberéletet az ittas vezetés, ez a második leggyakoribb közlekedési baleseti halálok. A zéró tolerancia 2008-as bevezetése óta időről időre felvetődik az Európában a legszigorúbbak közé tartozó szabályozás megváltoztatása.
Illusztráció
Forrás: Fejér Megyei Hírlap
Fotó: Fehér Gábor
2022-ben az Európai Unió úthálózatán 20 678 fő vesztette életét közúti balesetben, 3,7 százalékkal többen, mint 2021-ben. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács azonban úgy véli, a legális véralkoholérték csökkentése önmagában nem hoz eredményt, különösen, hogy a kontinens országai rendkívül eltérő szabályozást alkalmaznak. Jelenleg csak Csehországban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában van érvényben a zéró tolerancia – emlékeztet a Magyar Nemzet.
Magyarországon az ittas állapotban elkövetett, személyi sérüléssel járó balesetek száma évek óta csökken, a KSH 2023. májusi adatsora szerint a tavalyi év volt a legkedvezőbb.
A borászok régóta kérik a korlátozás feloldását, a magyar társadalom többsége azonban a zéró tolerancia oldalán áll egy korábbi felmérés szerint.
Nem kérdés, hogy az alkoholos befolyásoltság és minden tudatmódosítás büntetendő a közlekedésben. A kérdés az, hogy képesek vagyunk-e a kulturált borfogyasztásra. A borra ugyanis elsősorban nem alkoholként, hanem tradicionális értékeket, gasztronómiai élményt, sőt mély szakralitást is magában hordozó, rendkívüli kulturális kincsként tekintünk. A kulturált és felelős borfogyasztásban hiszek, nem a mennyiségi ivásban. Vannak, akik szerint a magyarok kulturális szintje miatt indokolt a zéró tolerancia, ám aki ezt állítja, az fájdalmasan alábecsül minket. Minden szabály annyit ér, amennyire betartatják
– fogalmaz Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos.
Zacher Gábor toxikológus szerint nincs ok lazítani. Az ebéd vagy vacsora mellé elfogyasztott pohár bor után ugyanis könnyen jöhet a második, aztán a harmadik.
Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus tizenöt éve foglalkozik alkalmasságvizsgálattal, újabban közlekedési balesetek vizsgálatával is. Szerinte a magyar közlekedési morál mellett aggályos lenne a lazítás.
A statisztikák alapján ugyanis elmondható, hogy az Európai Unióban Magyarországon az egyik legmagasabb az alkoholproblémások száma. A férfiak öt-hét százaléka alkoholbetegnek tekinthető, húsz százalék gyakran vagy rendszeresen, akár mindennap fogyaszt alkoholt. Az alkoholproblémás emberek nem tudják felmérni, hogy bizonyos alkoholmennyiség hogyan hat rájuk.
Egy óra alatt körülbelül 0,15 ezrelékkel csökken az alkoholszint, az átlagérték azonban egyénenként és helyzetenként változhat. A felszívódás mértékét ugyanis egyéb tényezők is befolyásolják, például hogy mit és mennyit ittunk, mennyit ettünk előtte (és közben), mennyire vagyunk fáradtak vagy milyen az érzelmi állapotunk.
Zacher Gábor megoldásként el tudná képzelni olcsó légalkoholmérő készülék piacra dobását, amellyel a sofőrök elindulás előtt ellenőrizhetnék magukat. Összességében úgy véli, a zéró tolerancia azért jó, mert nem kell számolgatni.
A teljes cikk ITT olvasható.