2018.07.24. 10:46
Eljárást indítottak a Ryanair ellen
Eljárást indított a Ryanair légitársaság (Ryanair DAC) ellen Budapest Főváros Kormányhivatala – közölték kedden. A fogyasztóvédők szerint kártérítés jár az utasoknak.
Budapest, 2017. október 5. A Wizz Air légitársaság stockholmi járatára rakodják a csomagokat a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtéren 2017. október 4-én. Október végétõl változnak egyes diszkont légitársaságok kézipoggyászra vonatkozó szabályai, a Wizz Air ingyenesen enged fel egy, a korábbinál nagyobb kézipoggyászt a fedélzetre, a Ryanair fejenként kettõ helyett egy, kisméretû kézitáskát engedélyez az utastérben. MTI Fotó: Kovács Tamás
A közlemény szerint a légitársaság sorozatos, a poggyászkezeléssel kapcsolatos incidensei miatt György István budapesti kormánymegbízott azonnali, átfogó vizsgálatot kezdeményezett. A vizsgálatba bevonták a hivatal fogyasztóvédelmi főosztályát – tették hozzá. Bővebb tájékoztatást csak a vizsgálat lezárulta után adnak – írták.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) hétfőn azt közölte, hogy a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait. A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után – hívta fel a figyelmet.
Mint arról portálunk is hírt adott, a Ryanair Budapestről a Kanári-szigetekre tartó járatain fordult elő július 15-én és 22-én, hogy túlsúlyra hivatkozva nem vitte el a légitársaság az utasok feladott poggyászát. A Ryanair tehát legutóbb vasárnap állította választás elé a nyaralni igyekvőket: vagy a gépen maradnak, és akkor három nap késéssel, szerdán kapják meg a poggyászaikat kint, vagy ha ez nem elfogadható számukra, leszállhatnak a repülőgépről, és itthon maradhatnak. Végül az utasok tiltakozásának köszönhetően – voltak, akik elállták a gép útját – a pilóta bejelentette, hogy azok, akiknek a csomagja Budapesten marad, legkésőbb hétfőn megkapják. A helyszínre rendőrök is érkeztek, az utasoknak pedig a kifutópályán kellett a bőröndjeikből gyorsan kivenni azt, amire szükségük lehet.
Kártérítés jár az utasoknak
A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) hétfőn.
A kártérítés feltétele, hogy a fogyasztó írásban jelentse be kártérítési igényét a légitársaságnál legkésőbb a poggyász kiadásától számított huszonegy napon belül.
A FEOSZ álláspontja szerint a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait.
A fogyasztóvédelmi szervezet közölte, a Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, egyebek között előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként 1000 különleges lehívási jog (SDR – jelenleg 1 SDR mintegy 390 forint).
Ez a kártérítési összeg maximuma, azonban ennek csak töredékét szokták a légitársaságok megfizetni, mivel az utas nem tudja bizonyítani, hogy mekkora kár érte – közli a szövetség.
Új fogyasztóvédelmi politikát szorgalmaznak
A FEOSZ szerint a Ryanair eddigi hozzáállása alapján elég kicsi az esély arra, hogy az utasok valóban kártérítést kapnak.
A Ryanairnek nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, nincs magyarországi fióktelepe, ahogy még egy magyar kézbesítési címe se, ahova fordulhatnának a magyar utasok.
A Ryanair különféle mondvacsinált indokkal utasítja el a panaszokat, holott a jogszabály alapján kizárólag akkor nem terheli felelősség a késedelem miatt bekövetkezett kárért, ha bizonyítja, hogy minden ésszerű lépést megtett a kármegelőzés érdekében – állítják a fogyasztóvédők.
A FEOSZ évek óta szorgalmazza, hogy a kormány készítse el az új fogyasztóvédelmi politikáját, a szövetség szerint a légitársaságok ügyfélkapcsolatára is a közszolgáltatást végző társaságok ügyfélszolgálataira vonatkozó szigorú szabályokat kellene előírni.
Borítókép: MTI / Kovács Tamás