2017.07.24. 14:19
LMP: a rendszerszintű korrupció következménye a BKK-botrány
Az LMP a rendszerszintű korrupció újabb következményének tartja a Budapesti Közlekedési Központnál tapasztalt (BKK) jegyrendszer-botrányt.
Ahogy Kanász-Nagy Máté, az LMP ifjúsági szakszóvivője hétfői sajtótájékoztatóján fogalmazott: „a szétlopott, elcsalt közbeszerzések” teszik élhetetlenné az országot, a rendszerszintű korrupció az, ami lerontja a közszolgáltatások minőségét.
Leszögezte: a jegyrendszer-ügyben mind a megrendelőnek, mind a beruházónak választ kell adnia arra, miért kerülték meg a közbeszerzést. A politikus a BKK vezérigazgatójának, távozását követelte, „édeskevésnek” ítélve Dabóczi Kálmán bocsánatkérését. Szerinte a vezető egy „alibifeljelentéssel” próbált kibújni a felelősségre vonás alól.
Kanász-Nagy Máté érthetetlennek ítélte a főpolgármester „lapítását” is az ügyben, és felszólította Tarlós Istvánt, hogy adjon választ arra: mikor meneszti a BKK vezetőjét.
Az LMP ifjúsági szakszóvivője az egész fővárosi közlekedési rendszer megújítását sürgette, amelyen belül a tarifák egységesítését és csökkentését is szorgalmazta.
A BKK július 13-án indította el online jegyértékesítési rendszerét. A BKK másnap közleményt adott ki arról, hogy a rendszer „sikeres bevezetését és rendeltetésszerű használatát folyamatos informatikai támadással próbálják befolyásolni”. Sajtóhírek szerint ugyanis az informatikai rendszer könnyen feltörhető, így például a valós árnál sokkal olcsóbban is lehet jegyet, bérletet venni. Pénteki sajtóhírek szerint csütörtök éjjel előállítottak és gyanúsítottként kihallgattak egy budapesti fiatalt a rendőrök, aki észrevett egy „rést” az online értékesítési rendszerben, tesztelte, majd jelezte is a BKK-nak a hibát.
A T-Systems Magyarország és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) péntek este közös állásfoglalásban tájékoztatott arról, hogy a T-Systems Magyarország az informatikai rendszerét ért jogosulatlan befolyásolás miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tett. Ebben jelezték: értesülésük szerint a gyanúsított egy fiatal diák, aki a médiában megjelent nyilatkozatai szerint jó szándékkal járt el.
Kaszás Zoltán, T-Systems Magyarország vezetője szombaton arról beszélt: cégének kötelessége volt feljelentést tenni a rendőrségen azt követően, hogy egy fiatalember a rendszert feltörte, majd az általa felfedezett hibát a BKK-nak jelezte. A T-Systems Magyarország vezetője jelezte: amennyiben a fiatalember etikus magatartása bebizonyosodik, felajánlják számára a jövőbeni együttműködés lehetőségét.
Kaszás Zoltán ehhez azt is hozzátette: a T-Systems Magyarország maximálisan együttműködik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) e-jegy értékesítési projektje ügyében indított vizsgálatban, minden információt megad ehhez, és a cégen belül sem fognak elmaradni a szükséges lépések.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán szombaton jelentette be, hogy az online értékesítési rendszerének bevezetésekor kialakult helyzet tisztázására Tarlós István főpolgármester vizsgálatot rendelt el a közösségi közlekedés biztonságos és utasbarát működtetése érdekében. Mint jelezte: a BKK mindenben támogatja a vizsgálatot és a megnyugtató megoldás kidolgozását.
Dabóczi Kálmán közleménye szerint felszólította a T-Systems Magyarország vezérigazgatóját, mint az online értékesítési rendszert kifejlesztő és üzemeltető szerződéses partner felelős vezetőjét a szükséges információk átadására és a jelentés elkészítésére. A vezérigazgató sajnálatát fejezte ki a problémák miatt, és elnézést kért, amiért utasoknak kényelmetlenséget, nehézséget okoztak. Tájékoztatása szerint a jövő héten kivizsgálják, hogyan tudják kompenzálni azokat az utasokat, akiket kellemetlenség és hátrány ért.