Harmonikavirtuóz

2024.08.03. 19:50

Tatabányai hazánk első doktorált harmonikaművésze

Tíz éve a Virtuózok című tévés vetélkedő zsűrikülöndíjasaként tűnt fel Demeniv Mihály harmonikaművész. Időközben ő lett hazánkban az első, aki harmonikából doktorált.

Baranyai Mihály

Beleszületett a harmonika dallamaiba az ukrajnai származású fiatal harmonikaművész, Demeniv Mihály. Anyja és apja is harmonikatanár. 2002-ben jöttek a fiúkkal Magyarországra. Költözésüket az motiválta, hogy Tatabányán éppen harmonikatanárt kerestek. Szülei azóta is a városban, illetve a vármegyében tanítanak. 

Demeniv Mihály (balról a második) zeneakadémiai tanítványaival
Demeniv Mihály (balról a második) zeneakadémiai tanítványaival 
Fotó: Károlyfalvi Krisztina / Forrás: Beküldött

Négyéves korától harmonikázik. Nyolcéves korától, a Virtuózok című tévéműsort megelőzően, már hosszú listát alkottak az ukrán, magyar és nemzetközi harmonikaversenyeken szerzett díjai. Aztán jött a Concorde Tehetség díj és a Tabányi Mihály-díj. A Virtuózok révén sok hírességgel dolgozhatott, például Placido Domingoval, illetve felléphetett Richard Gallianoval és Miklósa Erikával.
– Nyár elején volt meg a doktori védésem, Magyarországon én vagyok az első, aki harmonikából doktori fokozatot szerzett – erősítette meg a hírt a művész, aki nemrég jött meg egy egyhetes budapesti mesterkurzusról, amelyet kínai növendékeknek tartott. 

– A harmonikaátiratokkal foglalkoztam a doktori értekezésemben – meséli. A harmonika viszonylag fiatal hangszer, amely az 1800-as évek elején még kis méretű, egyoktávos volt, némi basszus kísérettel, jobb kézben a dallammal. Azt vettem végig, hogy egyes hangszerek hogyan fejlődtek, és hogy fejlődött a repertoárjuk. Majd azzal foglalkoztam, hogy amikor a harmonika elérte a manapság ismert regiszterváltós formáját az 1900-as évek elején, miképp alakult az eredeti repertoárja, és milyen átiratai keletkeztek. Magyar szakirodalom nincs a harmonikaátiratokról. Ezért éreztem fontosnak, hogy ezzel foglalkozzak, hiszen az átiratok révén férhetünk hozzá más hangszerek és a régi korok zenéihez. 

Demeniv Mihály szeretett hangszerével, a harmonikájával
Demeniv Mihály szeretett hangszerével, a harmonikájával
Fotó: Kondella Mihály / Forrás: beküldött  kép

– Nagy örömmel fogadom, ha a zeneszerzők zenét szeretnének írni harmonikára – mondja a harmonikaművész. – Szerencsére egyre többen próbálkoznak – teszi hozzá. Úgy gondolja, hogy azért lehet ez, mert egyre több harmonikás komolyzenei koncertet lehet hallani. Ő maga is ezért szeret koncertezni. 

Demeniv Mihály tanít a Liszt Ferenc Zeneakadémián, a Bartók Béla Konzervatóriumban és a szentendrei Vujicsics Tihamér Zeneiskolában. – Ez azért fontos, mert hivatásom a harmonika népszerűsítése – mondja a tanításról, de hangsúlyozza, hogy komolyzenei hangszert ért harmonika alatt. 
 

Gazdag hangzásvilág
Demeniv Mihály zongoráról, csembalóról, orgonáról, valamint a harmonika régebbi fajtájáról írt át zeneműveket a mai harmonikára. 
– Olyan ez, mint egy könyvet lefordítani egyik nyelvről a másikra – magyarázza. Ez nem egyszerű, mert minden nyelvnek vannak sajátos szavai, kifejezései, amelyeket nem lehet kifejezni más nyelveken, vagy csak úgy, ha értem a mondanivalóját. Ez van a harmonikával is. A zene és a zeneszerző mondanivalóját kell megértenem, átadnom és kifejeznem a közönségnek. A művész szerint a harmonika gazdag hangzásvilága képes egy kis együttest is magába foglalni. A Zeneakadémia honlapján olvasható egy idevágó gondolat tőle: „A harmonikának lelke van, a különböző stílusokat pedig leginkább a nyelvekhez hasonlítanám: minél többet ismer az ember közülük, annál jobban képes kifejezni saját magát.” 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!