2023.08.16. 10:42
Új rövidfilmen mutatják be az esztergomi Botticelli-freskó kutatását
A Magyar Nemzeti Múzeum közösségi oldalán egy két és félperces videóban mutatja be az esztergomi vár studiolójában található Botticelli-freskó kutatásának jelenlegi helyzetét. A kulisszatitkokat Wierdl Zsuzsanna, Munkácsy Mihály-díjas magyar festő- és restaurátorművész mondja el a nézőknek
A négy erény allegorikus freskóképe az esztergomi várban
Forrás: 24 Óra
Fotó: P. O. Z.
Esztergom a török hódoltság előtt a reneszánsz Európa egyik kulturális központja volt. Ide jártak azok az alkotók, akik későbbi európai pályafutásukhoz Vitéz János érsek udvarában akartak hírnevet szerezni.
Így történhetett, hogy az akkor még ifjú olasz, Sandro Botticelli (kinek családneve Hordócskát jelent) az érsek dolgozószobájába megfestette az erények allegóriáit, köztük a Mértékletesség című képet. A Magyar Nemzeti Múzeum most augusztusban közzétett facebookos posztjában így fogalmaznak: „Az Esztergomi Vármúzeum egyik nagy büszkesége a Studioloban, azaz Vitéz János reneszánsz freskókkal díszített dolgozószobájában található, mely Magyarország egyetlen viszonylag épen megmaradt, jelentős reneszánsz falképe, az Erények-sorozat, melynek keletkezési ideje az 1400-as évek végére tehető.”
A videó, melyen Wierdl Zsuzssanna beszél további szöveget mellékeltek, melyben kifejtik, hogy a híres freskó művészettörténeti jelentősége azért kiemelkedő, mert „ebből a korból Itálián kívül sehol a világon nem ismert még egy olyan falkép, amely a quattrocento Firenzéjének vezető festészeti stílusában és színvonalán készült volna.” Ugyancsak az említett kulisszatitkok közé tartozik az is, hogy az alkotóművész Sandro Botticellinek tulajdonított kép „a nőalakok hasonlósága, a bekarcolt aláírás értelmezése alapján” vált erőteljes bizonyossággá a restaurálás alatt. A MNM által közzétett videó és teljes szöveg ide kattintva is megnézhető.